לומדים טיפול זוגי – תחום משנה חיים

17/01/2022

כולנו חווינו בעת כזו או אחרת בחיינו משברים, בין אם מדובר במשבר בקריירה, בבריאות וכמובן בזוגיות שלנו. חיי הזוגיות שלנו לא מגדירים אותנו, אבל הם בהחלט הגב התומך והמקבל לאורך מרבית חיינו וכאשר יש לנו משבר או קושי בגזרה הזו, הרבה דברים אחרים, בגזרות אחרות, יכולים גם הם להתמוטט. בדיוק בגלל זה, בשנים האחרונות עולה הפופולריות של טיפולי זוגיות שמטרתם לעזור לזוגות למצוא שוב את הקו המחבר ביניהם. 

 

בעוד שרבים הבינו את גודל השינוי שטיפול זוגי יכול להביא לחייהם ולחיי הזוגיות שלהם, רק עכשיו מצטרפת אוכלוסייה חדשה שמבינה את גודל ההשפעה והמשמעות שטמונים בלמידה על התחום וקבלת ההכשרה לעסוק בו, על מנת לסייע לזוגות. לצד העובדה שמדובר בשוק מאד פופולרי, בו יש מחסור לא קטן במטפלים אחראיים ומקצועיים, מדובר בפועל בשליחות של ממש. הרצון לסייע ולעזור לזולת היא המניע הכי חזק והכי משמעותי בהחלטה הנפלאה לקחת על עצמנו את אתגר הלמידה הזה. לכן אם אתם מאמינים שיש בכם אפילו הניצוץ הקטן ביותר של השליחות הזו, הגיע הזמן לקפוץ למים ולהבין איך מתחילים.

 

מהו טיפול זוגי

 

במהלך השנים פותחו לא מעט שיטות כדיי לטפל באספקט של זוגיות במשבר, אך בסופו של דבר מטרתו כל טיפול זוגי הוא לקחת את המשבר הנוכחי או המתמשך ולבצע גישור, השתקמות ומניעה. תפקידה של מטפלת זוגית הוא לדעת כיצד קודם כל להאזין לכל אחד מבני הזוג ובעיקר כיצד לגשר לצד השני באופן אובייקטיבי את התמונה הגדולה, התחושות הכלליות, וכיצד לתת להם את הכלים להגיע לעמק השווה בחיי הזוגיות בהמשך, גם ללא המטפל לצדם.

 

אחת משיטות הזוגיות המיוחדות ביותר שפותחו, הובאה לארץ מארה"ב על ידי אורית ארבל, והיא שיטת מרתון זוגיות. מטרת השיטה היא למקד את ההסתכלות על הזוגיות ולמצוא את הכשל בתוכה בצורה מהירה יותר ולבצע טיפול מונע. לצד זה, קיימות גם שיטות מרובות שלוקחות הרבה יותר זמן ואף מתקדמות בכל בן זוג בנפרד ולא רק בשניהם יחד, על מנת למצוא פתרון.

 

מי זקוק לטיפול זוגי

 

חשוב לבסס ואפילו לשבור סטיגמה מסוימת שקיימת סביב טיפול זוגי. לרוב מקובל לחשוב על ייעוץ זוגי כפתרון יחסית אחרון כאשר ישנה זוגיות במשבר כלשהו. אבל ההפך הוא הנכון, טיפול זוגי הוא בעצם אחד הפתרונות היעילים, המהירים והבריאים ביותר למשבר זוגיות כשהוא עוד בחיתוליו. לגשת לטיפול זוגי טרם העמקת הבעיות בזוגיות יכול למנוע התפתחות נוספת של המשבר ויכול להקנות לנו את הכלים לבסס תקשורת טובה יותר הלאה, בלי להגיע אל הטיפול כשהלשון כבר בחוץ.

 

לכן, לא משנה באיזה דרגת קושי אנחנו נמצאים בזוגיות שלנו, תמיד נוכל לפנות לייעוץ והכוונה זוגית, כמעין תרופה לפני המכה. במידה ואנו מרגישים ביטחון בכך, אין שום סיבה לתת לדעות מהסביבה להרוס את הסיכוי שלנו להצליח בזוגיות. כמו כן, ניתן לפנות לייעוץ זוגי לא רק בגלל משבר, אלא דווקא בגלל שאנו עומדים לפתוח בדרך חדשה או אתגר חדש ונרצה לקבל את הכלים כבר מראש בכדיי להתמודד עם כל קושי שעלול לעלות. לדוגמא, נוכל לגשת להכוונה זוגית טרם החתונה, טרם מעבר לארץ חדשה יחד, או לקראת הגעתו לעולם של הילד הראשון שלנו ועוד.

 

מהם לימודי ייעוץ זוגי

 

כפי שציינו, לטפל ולעזור לזוגות מתקשים זו קודם כל שליחות. שליחות בחיינו מתבטאת במגוון דרכים ורבים בוחרים בדרכים הקלאסיות של רפואה, התנדבות, וכדומה. היות ומדובר במסלולים מאד קשים בתחום הרפואה, חשוב לדעת שלימודי ייעוץ זוגי גם הם קשים, אבל הם פתוחים לאוכלוסייה הרבה יותר רחבה. הסיבה לכך היא כי בסופו של דבר, מדובר על יחסי אנוש ותחומי חברה ורוח, ואלו נקודות בחיינו שלכל אחד מאתנו יש קשר אליהם לא משנה מאיפה באנו.

 

במסגרת לימודי ייעוץ זוגי מקבל התלמיד את הכלים להקשבה וייעוץ למקרים רבים ומגוונים. משמע, נלמד כיצד לזהות ולאתר בעיות ממוקדות כשאנו מאזינים לדברי המטופלים. כמו כן, נקבל כלים שנוכל להטמיע במטופלים, באופן שבו הם יוכלו להבין את הכוונה והמטרה שלנו ובעיקר ליישם אותם. זאת אומרת, שמעבר לכך, בסוף ההכשרה שלנו יש לנו את היכולת לקחת את המקצוע הזה לכיוון מאד אישי, היות ונוכל לפתח את סגנון הטיפול שלנו בהתאם ליכולות שלנו ובהתאם להשקפת העולם שלנו.

 

איך נדע שמתאים לנו לעסוק בתחום

 

כפי שציינו, כל אחד כמעט יכול לגשת ללימודי ייעוץ זוגי ולהפוך להיות מטפל זוגי. למרות זאת, חשוב לזכור כי אם אנו עושים זאת בשביל לצאת ברווח אחר כך, כי מדובר בשוק פופולרי, אנחנו כנראה לא יוצאים מנקודת מוצא מאד אפקטיבית. מטפל שלא באמת רוצה לעזור לזולת, לא תמיד יהיה מטפל מאד יעיל ואף יכול להביא לכדיי נזק.

 

כמו כן, חשוב לזכור כי מדובר בתחום מאד הומני ולכן לימודי ייעוץ מסוג זה מומלצים לאלו בעלי רקע בתארים ראשונים בתחומי פסיכולוגיה, מדעי החברה ועבודה סוציאלית. השילוב בין הרקע הלימודי לבין הזיקה לסייע ולעזור היא הבסיס להצלחתכם בתחום לאחר סיום הלימודים.

 

איך זה עובד

 

לימודי ייעוץ זוגי בשיטת מרתון זוגיות של אורית ארבל הם לימודים פרקטיים ומהירים עבור אלו שעובדים במקביל, אבל מחפשים לפרוץ לתחום הטיפול הזוגי כדיי להתחיל לעזור לאחרים.

 

הקורס מקנה את היד הבסיסי והתיאורטי, אבל בעיקר את ההתמחות והפרקטיקה הנדרשים כדיי לדעת לסייע בפועל בכל מקרה ומקרה. לכן, הקורס אורך כשלושה חודשים בשעות הערב, אחת לשבוע. בסופם, נקבל תעודת הסמכה שמאפשרת לנו לעבוד.

 

היתרון המובהק ביותר הוא כי נוכל לקבל תקופת סטאז' שתעזור לנו לשחרר את הפחדים של לצאת לשוק העבודה, וכך נוכל להיות בטוחים שאנו באמת מוסמכים לעזור לאחרים. במסגרת הסטאז' נוכל לעבור אפילו עוד תרגולים ולימודי התמחות שיפשפשו אותנו לקראת התחלת טיפולים, ואפילו בזמן פתיחת הקליניקה הפרטית שלנו.

 

חשוב לדעת כי הקורס הוא, אם כן, לא רק תיאורטי והוא מצריך המון עבודה, תרגולים ועבודה כדיי שגם גורמי ההסמכה שלכם, וגם אתם, יוכלו לדעת שאתם תוכלו לסייע בפועל ולא לגרום נזק לאנשים בחוץ שצריכים עזרה נואשות.

 

לסיכום

 

זוגיות היא מרכיב עצום בחיים של כל אחד מאתנו. לעיתים, עם המהירות והקצב של החיים הפרטיים שלנו, אנחנו עלולים לא לשים לב לבעיות שעולות במסגרת הזוגית ובכך נגיע לכדיי משבר, בלי לשים לב בכלל. לכולנו זה קורה במידה כזו או אחרת ויש אלו שלהם הכלים להתמודד עם זה, אבל מרבית האנשים נופלים בגזרות שונות. לכן, הטיפול הזוגי הפך לפופולרי ביותר בשנים האחרונות וכך גם הביקוש למטפלים מקצועיים וקשובים.

 

לכן, אנשים בעלי הזיקה לעזור לזולת, גם ללא הידע המקצועי בעברם, יכולים לגשת ללימודי טיפול זוגי. הלימודים מתאימים לאלו בעלי רקע בתואר ראשון בתחומי חברה ופסיכולוגיה, אך לא בהכרח. במסגרת הקורס, שאורך כשלושה חודשים, נקבל את הכלים התיאורטיים, אבל בעיקר המעשיים, בכדיי לצאת לשוק העבודה, כדיי לאבחן כל מקרה לגופו ובכדיי לתת למטופלים שלנו כלים לאיזון הזוגיות.

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

לימודי ייעוץ זוגי

מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על מגמת עליה מתמדת של זוגות החווים קושי בניהול ותחזוקת מערכות היחסים שלהם. הסטטיסטיקה מצביעה על כך שכל זוג שלישי מוצא את עצמו בדרך לרבנות כדי…

קרא עוד »

לימודי ייעוץ זוגי – האם זה בשבילך?

ישנם בנינו אנשים אשר מגיל צעיר חובשים לעיתים אפילו לא במודע, את כובע היועץ. הם בעלי נטייה  טבעית וטובה להקשבה, הכלה וגישור. אנשים שכבר בילדותם מצאו עצמם מחברים או מפרידים…

קרא עוד »

לימודים עם משמעות: קורס לייעוץ זוגי

במציאות של ימינו, זוגות רבים ברחבי הארץ נתקלים בקשיים במערכת היחסים ביניהם. בין אם מדובר במשבר נקודתי או בין אם זו בעיה מתמשכת, הדרך הטובה ביותר לפתור קשיים אלה בזוגיות…

קרא עוד »

לימודי ייעוץ זוגי משדרגים אותנו מבחינה מקצועית ואישית

מערכות יחסים ככלל וזוגיות בפרט מהווים כחלק כל כך מהותי בחיינו, יש שיגידו אף הכרחי למרבית האנשים. ועם זאת, מדובר על נושא מורכב, מלא בסוגיות מרתקות ודינאמיקה משתנה בין כל…

קרא עוד »

מחזירים אהבה: ללמוד ייעוץ זוגי באופן מקצועי

תמיד ידעתם שיש בכם יכולת ואינטליגנציה רגשית גבוהה אותה תוכלו לתעל למען מתן עזרה לזוגות במשבר? חולמים על עבודה מספקת שמטרתה להפיץ אור ורוח אופטימית? אם התשובה על השאלות הללו…

קרא עוד »
דילוג לתוכן