לימודי ייעוץ זוגי – האם זה בשבילך?

17/08/2022

ישנם בנינו אנשים אשר מגיל צעיר חובשים לעיתים אפילו לא במודע, את כובע היועץ. הם בעלי נטייה  טבעית וטובה להקשבה, הכלה וגישור. אנשים שכבר בילדותם מצאו עצמם מחברים או מפרידים כוחות ומשמשים ככותל המערבי לסודות וצרות של אחרים. אנשים שהטיפול לא זר להם והוא מובנה אצלם באופן אורגני במערכת. אך האם כל זה באמת קשור ללימודי ייעוץ זוגי?

 

נתחיל מהסטטיסטיקה היבשה- מצב הגירושין בישראל כיום. בעשורים האחרונים חלה עלייה ניכרת באחוז המתגרשים בישראל. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנות ה70 התגרשו רק 2% מהזוגות ואילו בשנות ה2000 עומד מספר זה על כ13%.  בשנת 2019 חלה עליה של כ 3% בהשוואה ל 2018 וגם זו הייתה בסימן עליה של כ 5% בהשוואה ל 2017. בקיצור ובצער רב- המגמה עולה והיד עוד נטויה. לפני שנדבר על למי מתאים ללמוד ייעוץ זוגי ומה היתרונות בלימודי ייעוץ זוגי, ננסה להסביר בכמה מילים את תופעת הגירושים המתגברת. משם יהיה ברור יותר מדוע קורס ייעוץ זוגי או לימודי ייעוץ זוגי באופן כללי הוא תחום כל כך מבוקש ואטרקטיבי.

 

אז למה אנחנו מתגרשים יותר

 

בעבר ילד להורים גרושים בכיתה בת 30 תלמידים היה הילד "המוזר" היחיד, הבושה הייתה גדולה, הראש באדמה והלחשושים של השכנה לא פסקו. היום נדמה שהילד "המוזר" הוא זה שהוריו עדיין ביחד. הסיבה לכך נעוצה להבנתי בשני גורמים עיקריים. הראשון- הגורם התרבותי, התפתחותה של חברה ליברלית יותר. בעבר גירושין נתפסו ככישלון של בני הזוג אשר לא הצליחו לשמור על שלמות התא המשפחתי. כיום גישה זו השתנתה וגירושין נתפסים כצעד טבעי לזוגות שאינם מאושרים עוד יחד ורוצים לפתוח דף חדש בחייהם, תוך שמירה על מערכת יחסים הורית תקינה עבור ילדיהם המשותפים. התפיסה הליברלית הולידה גם גרסאות שונות ומגוונות של התא משפחתי וכיום אין מודל אחד מנצח ואנו יכולים לראות הורות אחרת, הורות משותפת ללא נישואין, ידועים בציבור, זוגות אל הוריים, זוגות גאים.. הכל יותר מתאפשר, פתוח ולעיתים גם האצבע קלה יותר על ההדק.

 

גורם שני לעליה במספר הזוגות המתגרשים הוא ההיבט הכלכלי. בעבר, נשים רבות נותרו נשואות בגלל התלות הכלכלית בבעל והחשש כי לבדן לא יוכלו לפרנס את הילדים. כיום, כאשר נשים מפתחות קריירות משגשגות ועצמאות כלכלית, יש בידן את הבחירה האם להישאר נשואות  או להתגרש. הן משוחררות מהתלות הכלכלית בבני זוגן. תלות המהווה מכשול מהותי ביותר כשמדובר בזוג עם ילדים.

 

היתרונות בלימודי ייעוץ זוגי

 

נתחיל מהמובן מאליו, ככל שאחוזי הזוגות המתגרשים עולה, ניתן להסיק שיותר ויותר זוגות ברגע נתון נמצאים בפרשת דרכים וזקוקים לעזרה. פרשת דרכים זו היא לא בהכרח סוף הדרך, קצה המצוק או תאונת דרכים. לעיתים ואני אפילו אומר – לרוב, מדובר במשבר או רצף משברים שעם הדרכה ויד מכוונת של יועצת זוגית, הם יצליחו לצלול מתחת לגל ולצאת שוב כשהוא מאחוריהם ואולי אפילו חזקים מקודם.

 

עוד דבר מעניין בייעוץ זוגי לימודים ועיסוק תכלס, הוא רוח התקופה. כפי שכבר ציינתי, החברה השתכללה ועשתה שיפטינג מבורך למקום ליברלי ונאור יותר, מה שהביא עימו מגוון רחב ומרתק של זוגות וסיטואציות ובהכרח מחייב את היועץ הזוגי להרחיב את המנעד. אבל בסופו של דבר, לא משנה מה סוג הזוג- זוגיות היא זוגיות והיא מאתגרת בכל כך הרבה היבטים, בכל וראיציה זוגית אפשרית. כשזוג מכל סוג מגיע לנקודת רתיחה צריך לכבות את האש.

 

איך לימודי ייעוץ זוגי יכולים לעזור בזוגיות

 

נחזור רגע לאנשים המקשיבים מטבעם, אלו שבאופן טבעי מושכים אליהם שיחות ייעוץ מזדמנות. בישיבה בבר, בפיקניק עם חברים, אחרי יוגה, הם גומרים כל סשן בשיחה אחת על אחד. לכו תבינו. מה יש באנשים האלו? יכולת הכלה, הקשבה אמיתית, אמפטיה ואיזון כנראה. האם כל אלו ישרתו אותם גם בחייהם האישיים? לא בהכרח, הרי אנו מוקפים בסנדלרים יחפים ובאופים צליאקים, אבל סבירות גבוהה מאוד שאם הכישרון הטבעי שלהם מגובה בכלים פרקטיים אמיתיים, אז משהו בחיים שלהם נינוח יותר. עכשיו תחשבו על יועצת זוגית בלימודים שבעצמה מנהלת זוגיות מורכבת ומקבלת ארגז כלים לטיפול בבעיות ומשברים. היא בכיף יכולה להיות הסטאז'רית של עצמה. מעבר לזאת, תחום הטיפול הזוגי, כיוון שמדובר בתחומי החברה והרוח, אינו מדע מדויק ואין נוסחה אחת שתתאים לכל מטפל ולכל מטופל. אתם כמטפלים ויועצים זוגיים יכולים לפתח לעצמכם את הסגנון האישי שלכם שימשוך אליו את המטופלים הנכונים לכם. בשורה התחתונה תפקיד היועץ הזוגי הוא לגשר ולתת כלים פרקטיים להתמודדות עם משבר בזוגיות ועליו להצטייד ביכולת הקשבה, זיהוי בעיות וארגז כלים אותו יקבל במהלך לימודים לייעוץ זוגי.

 

כמה זמן נדרש ללימודי ייעוץ זוגי

 

במכללת ארבל, קורס ייעוץ זוגי נמשך כשלושה חודשים. זהו קורס מרוכז המקנה כלים מעשיים, הסמכה של ייעוץ זוגי ופרקטיקה תוך צפייה ביועצים זוגיים בזמן אמת.  לאחר הסטאז' תקבלו הסמכה כיועצי זוגיות בשיטת “מרתון הזוגיות הפרטי". הקורס מונה שניים עשר מפגשים המתקיימים אחת לשבוע בשעות הערב. השעורים מועברים על ידי ד"ר אורית ארבל, מפתחת שיטת "מרתון הזוגיות הפרטי". שיטה ייחודית שיובאה לארץ מארה"ב ומטרתה למקד את ההסתכלות על הזוגיות תוך חיפוש אחר הכשל בצורה המהירה ביותר ולבצע טיפול מונע.

 

לסיכום

 

בעידן בו אחוז הגרושים בנסיקה וזוגות רבים מוצאים עצמם בחיפוש אחר ייעוץ והכוונה, הצורך עולה אך קיים מחסור במענה. אם אתם בעלי רקע בתארים ראשונים בתחומי פסיכולוגיה, מדעי החברה ועבודה סוציאלית וזיקה טבעית לסייע ולעזור, יש בכם את השילוב האידאלי המהווה בסיס איתן להצלחה בתחום.

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

לימודי ייעוץ זוגי

מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על מגמת עליה מתמדת של זוגות החווים קושי בניהול ותחזוקת מערכות היחסים שלהם. הסטטיסטיקה מצביעה על כך שכל זוג שלישי מוצא את עצמו בדרך לרבנות כדי…

קרא עוד »

לומדים טיפול זוגי – תחום משנה חיים

כולנו חווינו בעת כזו או אחרת בחיינו משברים, בין אם מדובר במשבר בקריירה, בבריאות וכמובן בזוגיות שלנו. חיי הזוגיות שלנו לא מגדירים אותנו, אבל הם בהחלט הגב התומך והמקבל לאורך…

קרא עוד »

לימודים עם משמעות: קורס לייעוץ זוגי

במציאות של ימינו, זוגות רבים ברחבי הארץ נתקלים בקשיים במערכת היחסים ביניהם. בין אם מדובר במשבר נקודתי או בין אם זו בעיה מתמשכת, הדרך הטובה ביותר לפתור קשיים אלה בזוגיות…

קרא עוד »

לימודי ייעוץ זוגי משדרגים אותנו מבחינה מקצועית ואישית

מערכות יחסים ככלל וזוגיות בפרט מהווים כחלק כל כך מהותי בחיינו, יש שיגידו אף הכרחי למרבית האנשים. ועם זאת, מדובר על נושא מורכב, מלא בסוגיות מרתקות ודינאמיקה משתנה בין כל…

קרא עוד »

מחזירים אהבה: ללמוד ייעוץ זוגי באופן מקצועי

תמיד ידעתם שיש בכם יכולת ואינטליגנציה רגשית גבוהה אותה תוכלו לתעל למען מתן עזרה לזוגות במשבר? חולמים על עבודה מספקת שמטרתה להפיץ אור ורוח אופטימית? אם התשובה על השאלות הללו…

קרא עוד »
דילוג לתוכן