בגידות אמון בזוגיות – איך מתמודדים?

13/08/2021

מערכות יחסים הן דבר מורכב, עדות לכך ניתן למצוא בסטטיסטיקה העגומה לפיה זוג אחד מתוך שלושה יתגרש. כל מערכת יחסים לעיתים חווה עליות או ירידות, וכפי שניתן להבין, זוגיות במשבר היא חוויה לא נעימה. יש לכך כמובן המון סיבות, אולם המרכזית שבהן היא שדווקא הזוגיות אמורה להיות המקום הבטוח עבורנו. בת או בן הזוג שלנו אמורים להיות הקרקע הבטוחה אליה אנחנו נופלים בהתמודדות עם משברים אחרים באספקטים של חיינו, אך כאמור, בין המשברים שפוקדים אותנו בחיינו גם משבר ביחסים הוא תרחיש אפשרי, ואף נפוץ בקרב בני ובנות זוג רבים.

 

טיפול זוגי עשוי להיות הפתרון, הוא מעודד תקשורת בין בני הזוג, ועשוי להחזיר את הניצוץ לקשר. אף שלעיתים אנו מתקשים לראות זאת, כפי שעם בעיה ברכב נלך למוסך, ועם בעיה בריאותית לרופא, בעיה בזוגיות בהחלט יכולה להיפתר בהליכה למטפל או למטפלת הנכונה. מומלץ לגלות פתיחות לכך, לפני שמחליטים לוותר.

 

רגע לפני שמחליטים לפרק

 

כאמור, כדאי לא למהר לבצע החלטות בעלות משמעות גדולה לחייכם, נסו להיזכר בפעמים אחרות שחשתם שהכל אבוד, לא רק בענייני זוגיות אלא בכלל, ואיך בטווח הארוך הצלחתם להתגבר. גם אם אתם שייכים לאותה קבוצה גדולה של אנשים שמגדירים בגידה כקו אדום מוחלט, נסו לחשוב על זה לפני שאתם ממהרים להודיע שזהו.

 

ייתכן וגם לבן או בת הזוג מגיעה הזדמנות לדבר, תקשורת בין בני זוג היא דבר חשוב בשגרה, אך בשעת משבר היא חשובה פי כמה, ואולם מטבע הדברים היא הדבר הראשון שנפגע כשיש סדקים באמון. ושוב, דווקא הכתף שאליה אתן רגילות או רגילים לבכות היא זו שממנה חטפתם את המכה, וכעת לכאורה אין מה לעשות.

 

לא נוכל להתגבר על זה, אין טעם להישאר

 

זהו משפט שאפשר לשמוע המון לאחר משבר ביחסים הנובע מבגידה, ואף מאירועים שונים שגורמים לאחד הצדדים בקשר שלא לסמוך על הצד השני. הגלגלים מסתובבים בראש ואנחנו מיד מחליטים שאין טעם להישאר. בדיוק במצבים כאלו טיפול זוגי נכנס לעשות את שלו, ואם נחזור לאנלוגית המוסך, גם מנוע אפשר להחליף לרכב. נכון שבהתחלה תידרש השקעה גדולה יותר, אך בהחלט ייתכן שלאורך שנים ההשקעה תהיה שווה את זה. זכרו למה מלכתחילה נכנסתם לקשר, מה גרם לו להמשיך, שהרי סביר שזה לא המשבר הראשון שאתם חווים.

 

כשזה מגיע לזוגיות במשבר, יש דברים שלעיתים שווה לעשות ויתורים עבורם, ולהכיל טעויות שהצד השני עשה או עשתה. כמובן, בגידה היא דבר פוגע, שיש לתת עליו את הדעת ולהתייחס אליו. אף שיש גברים ונשים שמעדיפים להדחיק, מניסיוני ההדחקה לא עובדת לאורך זמן ובסוף מגיעה לפיצוץ מכוער יותר. לכן, הפתרון טמון בדיבור ובפריקה. בהעברת המסר לצד השני, בחשיפת הרגשות דווקא כשקשה, כדי לדעת איך לצלוח את המשבר ולהישאר יחד, או לחוד, אם זה מה שתחליטו בהמשך. אולם החשיבות טמונה באי קבלת ההחלטה מראש, כשאתם מלאים כעס או רגשות הנובעים מהפגיעה. כל החלטה צריכה לבוא לאחר מחשבה כנה עם עצמכם, וכאמור, טיפול זוגי הוא בדיוק המקום להחליט בצורה מבוקרת ובריאה.

 

בניית האמון מחדש

 

טיפול זוגי הוא דבר העשוי להשתנות ממטפלת למטפל, ותלוי בין היתר באופי של כל אחד מהצדדים של הקשר, בסיטואציה שבעקבותיה החליטו בני או בנות הזוג להגיע לטיפול ולהביא גם את הצלע השנייה, ובעוד מספר גורמים משתנים.

 

מטרת הטיפול היא למצוא ולהעלות לפני השטח את הגורמים לשבר ולסכסוך, להבין ולחשוף את מערכת המניעים הגלויים והסמויים של הצדדים ולהביא אותם לידיעת הצד השני. לבסוף, המטרה הראשית היא לשים קץ למשבר, ולהחזיר לזוגיות את אופיה החזק, את החברות, את התמיכה ואת האהבה.

 

מה הופך מטפל או מטפלת זוגית לטובה?

 

ראשית, מטפלת או מטפל חייבים להיות אנשים רגישים, שנעים לכם בחברתם, ושתרגישו בנוח לדבר איתם על הנקודות המשמעותיות כל כך בחייכם. שנית, עליהם להיות מקצועיים. יש ללכת לאדם שלמד במוסד לימוד לייעוץ זוגי, שהוכשר והתפתח לצד טובי המטפלות והמטפלים. מומלץ בבחירת המטפל או המטפלת לשאול קצת מראש מה התפיסה שלו לגבי טיפול. מה לדעתו חשוב, באיזה דוקטרינה הוא מאמין. כמובן שדברים יעלו גם תוך כדי, אך כן חשוב להבין מה המבנה של הידע והשיטה כדי לדעת אם זה מתאים עבורכם.

 

בנוסף, נסו לפנות ליועצי זוגיות או מטפלים שהינם בעלי תואר ראשון ומעלה, עם עדיפות למקצועות הפסיכולוגיה או העבודה הסוציאלית. אלו מהווים בסיס טיפולי טוב ונותנים תוספת חשובה לאלו למטפל או המטפלת הבאה שלכם.

 

לסיכום

 

הסטטיסטיקה מלמדת שכמעט כל אדם עשוי למצוא עצמו בפני גירושים. כדי להימנע מכך, יש לתפוס את הדברים בזמן ולפעול בקור רוח על מנת להביא לפתרון שישרת אתכם בטווח הארוך. פגיעה עשויה להיות דבר כואב, אך היא גם עשויה להיות דבר שכואב זמנית. פעמים רבות טיפול זוגי נגמר בהחלטה לצאת לדרך חדשה אך משותפת, ולשים את מה שאירע במקומו, בעבר.

 

ד"ר אורית ארבל – ייעוץ זוגי וטיפול זוגי

 

הכותבת הינה מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”. לפני למעלה מ-20 שנה הביאה עמה ד"ר ארבל את יסודות השיטה מארצות הברית, ובעזרת השיטה היא העניקה למאות זוגות את האפשרות לקיצור תהליך הייעוץ הזוגי, להביא לסיום המשבר ולהמשיך הלאה.

 

לאור ריבוי הפניות מלקוחות חוזרים ומחבריהם שהחליטו ללכת בעקבותיהם פתחה ד"ר ארבל את "מכללת ארבל להוראת הייעוץ הזוגי", שם היא מעבירה הלאה את הידע ומכשירה את מיטב המטפלות והמטפלים והיועצים בארץ.

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

המופע של שיא הרגש – בגידה רגשית

זוגיות היא עסק מורכב מאוד. קצרה היריעה מלהכיל את כל המורכבויות שניתן למנות בכל הקשור ביחסים המערבים כל כך הרבה רגש בתוכם. לכן גם לא אתחיל למנותם. מה גם שאין…

קרא עוד »
דילוג לתוכן