זוגיות לא בריאה – כשברירת המחדל הופכת להיות מזיקה

26/06/2023

במאמר זה נחקור את המושג קשרים לא בריאים, נזהה סימנים המעידים על מערכת יחסים לא בריאה, נבין כיצד הם מתפתחים ונדון בשאלה האם ניתן לרפא יחסים ולהפוך זוגיות לא בריאה לזוגיות בריאה.

אהבה היא מסע יפה ומורכב. לעיתים היא באה עם תאריך תפוגה, לעיתים היא נצחית ולעיתים מערכות יחסים עלולות להשתנות עם הזמן לכיוון הרסני, כאלה הפוגעות ברווחתנו. במצבים כאלה, לא מעט זוגות נשארים ביחד יותר מכוח האינרציה מאשר כל סיבה אחרת, כברירת מחדל של המצב הקיים, נשענים על תהילת העבר אך עיוורים לעובדה שהקשר הזוגי שלהם לא בריא, הזוגיות שלהם גורמת להם נזק ובוודאי שלא מסבה להם אושר.

מה עושים עם זוגיות לא בריאה? האם צריך לסיים אותה או שיש דרך לטפל בה? הכל במאמר המקיף הבא.

 

מהי מערכת יחסים לא בריאה? מהי זוגיות לא טובה?

מערכת יחסים לא בריאה ניתן להגדיר כדינמיקה בין אנשים המאופיינת בדפוסים שליליים, התנהגויות רעילות, חוסר כבוד הדדי או חד סטרי, חוסר אמון ותמיכה. חשוב לציין שמערכת יחסים לא בריאה יכולה להתרחש בכל סוג של מערכת יחסים, לרבות שותפויות רומנטיות, חברויות או מערכות יחסים משפחתיות. כמובן שכשאנחנו מדברים על זוגיות לא בריאה אנחנו מתייחסים למקרה מסוים של מערכת יחסים לא בריאה בו מדובר רק בני אנשים המקיימים ביניהם קשר רומנטי.

 

5 סימנים לזוגיות לא בריאה

לפעמים כולם מסביבכם יודעים שאתם נמצאים בזוגיות לא בריאה אבל דווקא אתם, מבפנים, לא מצליחים לראות את זה. אז כדי שלא תהיו האחרונים לדעת מה קורה בחיים שלכם עצמכם, הנה סימנים שיעזרו לכם להבין שאתם נמצאים בקשר לא בריא.

1. התעלמות מגבולות

במערכת יחסים לא בריאה, אחד מבני הזוג או שניהם עלולים להפר באופן עקבי את הגבולות זה של זה, ולהוביל לתחושת פלישה למרחב העצמי, לתחושת ביטול עצמי וחוסר כבוד הדדי.

2. התעללות רגשית או פיזית

כל צורה של התעללות, בין אם רגשית, מילולית או פיזית, היא סימן ברור למערכת יחסים לא בריאה ולעולם אין לסבול אותה ולאפשר למצב הנוכחי להתקיים. זוהי נורה אדומה בוהקת שיש להתייחס אליה בשיא הרצינות.

3. שליטה

שליטה או מניפולציות רגשיות מוגזמות של אחד מבני הזוג על השני היא דגל אדום למערכת יחסים לא בריאה, שכן היא מערערת את החופש והאוטונומיה האישית. זה יכול לבא לידי ביטוי בהתנהגות אגרסיבית כלפי אחד הצדדים, דרישות מוגזמות שיש לעמוד בהן על מנת להימנע מסנקציות וריבים או לחילופין- טיפולי שתיקה, הקטנה של הצד השני , חוסר יחס מבן הזוג ועד התעלמות מוחלטת.

4. חוסר תמיכה ופירגון

אם אתם חשים בזוגיות שלכם שבן זוגכם תומך ומעודד את הצמיחה האישית והרווחה שלכם אתם כנראה נהנים מזוגיות בריאה. לעומת זאת, מערכת יחסים לא בריאה עלולה להיעדר תמיכה רגשית, ולהשאיר את אחד מבני הזוג מוזנח או לא נתמך, הן ברגעי משבר שהוא חווה בעבודה או בחייו האישים והן בחוסר פירגון לאור שגשוג והצלחה. חוסר יחס בהחלט מעיד על בעיה עמוקה ביחסים.

5. תחושה של בדידות

אם אתם נמצאים בזוגיות, גרים באותו בית, מנהלים את החיים במשותף, הולכים לישון באותה מיטה ואפילו מגיעים פה ושם ליחסים אינטימיים, אבל בתוך תוככם אתם כל הזמן מרגישים לבד, שהחצי השני הוא יותר שותף לדירה מוצלח במיוחד ולא הנפש התאומה שתמיד תהיה שם בשבילכם ואפשר לדבר איתה על הכל, זה סימן מובהק לזוגיות לא בריאה.

 

6 הסיבות למערכות יחסים לא בריאות- איך נגרמת זוגיות לא בריאה?

סיבות למערכות יחסים לא בריאות

יחסים לא בריאים יכולים לנבוע מסיבות שונות, והבנת הגורמים הבסיסיים הללו חיונית בטיפול ופתרון הבעיות. אם אתם מוצאים עצמכם חושבים לא מעט מחשבות כמו "רע לי בזוגיות שלי או "האם אני במקום הנכון?" כנראה שאתם לא נהנים מזוגיות בריאה. הנה כמה סיבות נפוצות לכך-

בעיות אישיות שאינן פתורות

בעיות אישיות לא פתורות יכולות להשפיע באופן משמעותי על הדינמיקה של מערכת היחסים. אנשים הסובלים מטראומות לא פתורות, קונפליקטים לא פתורים ממערכות יחסים קודמות, הערכה עצמית נמוכה או צרכים רגשיים שלא נענו, עשויים לגרור את הבעיות הללו לתוך מערכת היחסים הנוכחית שלהם. בעיות אישיות בלתי פתורות אלו יכולות להתבטא כחוסר ביטחון, בעיות אמון גם כשאין לכך סיבה מוצדקת ובכך להביא לקושי ביכולת לתקשר ולהתחבר ביעילות עם בן הזוג.

חוסר בתקשורת בזוגיות

תקשורת היא אבן היסוד של מערכת יחסים בריאה. כאשר התקשורת מתקלקלת או הופכת לא יעילה, היא עלולה ליצור קרקע פורייה לאי הבנות, טינה וקונפליקט. מיומנויות תקשורת לקויות, כגון התגוננות, ביקורת או חסימה, עלולות להפריע ליכולת לבטא רגשות, צרכים ודאגות, ולהוביל להידרדרות נוספת של מערכת היחסים. חוסר בתקשורת יכול לנבוע מתוך אותן בעיות אישיות בלתי פתורות אותן הזכרנו קודם.

חוסר בתקשורת בזוגיות היא הבסיס לזוגיות בריאה, וכאשר היא מתקלקלת, היא עלולה להוביל לאי הבנות, לטינה וריחוק רגשי. תחושות בדידות קשות וחוסר יכולת לדבר על הקשיים והמכשולים העומדים בפניכם.

דפוסים לא בריאים שנולדו בבית או ממודלים לחיקוי

מערכות היחסים שאנו עדים להן וחווים בשנותינו הצעירות, מעצבות את ההבנה שלנו לגבי מה נחשב נורמלי או מקובל. אם בצעירותינו היינו עדים לדפוסי יחסים שאינם בריאים, להתנהגויות פוגעניות או רעילות, אנו עלולים לשכפל בשוגג דפוסים אלה במערכות היחסים שלנו. ללא התערבות או מודעות, התנהגויות נלמדות אלו יכולות להנציח דינמיקה לא בריאה של יחסים.

גורמי לחץ חיצוניים

גורמי לחץ חיצוניים, כגון קשיים כלכליים, לחצים הקשורים לעבודה או מעברים גדולים בחיים, יכולים להעמיס על מערכת היחסים וליצור חיכוכים. כאשר זוגות מתמודדים עם לחץ משמעותי, זה יכול להוביל למתח מוגבר, ירידה בזמינות רגשית וחוסר זמן ואנרגיה להשקיע בזוגיות. חוסר היכולת להתמודד עם גורמי לחץ חיצוניים באופן קולקטיבי יכול לתרום לדינמיקה של מערכת יחסים לא בריאה.

חוסר איזון כוח ובעיות שליטה

מערכות יחסים לא בריאות כוללות לעתים קרובות חוסר איזון כוח, כאשר אחד מבני הזוג מפעיל שליטה על השני. שליטה זו יכולה להתבטא בדרכים שונות, כולל מניפולציה רגשית, הפחדה, בידוד או שליטה פיננסית. חוסר איזון כוח שוחק את האמון, השוויון והכבוד ההדדי, מה שמוביל בהכרח לדינמיקה לא בריאה ביחסים.

חוסר התאמה וערכים משותפים

חוסר התאמה בערכי הליבה, מטרות והעדפות אורח חיים, חינוך הילדים, תפיסות כלכליות, כל אלו יוצרים לחץ על מערכת היחסים. כאשר לבני הזוג יש ערכים סותרים או מסלולי חיים לא תואמים, נוצר מתח מתמשך, חילוקי דעות רבים ותחושה של חוסר הגשמה. הבדלים אלו עלולים להפריע לתקשורת אפקטיבית, להתפשרות ולשביעות רצון כללית ביחסים ובהמשך לגרום לקרע משמעותי בתפקוד הקשר.

חשוב לציין שהסיבות הללו אינן ממצות, וכל מערכת יחסים היא ייחודית. הכרה בסיבות אלו יכולה לעזור ליחידים ולזוגות לזהות תחומים הדורשים תשומת לב ולחפש תמיכה מתאימה, כגון ייעוץ זוגי, טיפול פרטני או תוכניות חינוך לזוגיות. על ידי טיפול בסיבות הבסיסיות הללו, זוגות יכולים לעבוד לבניית מערכות יחסים בריאות ומספקות יותר.

 

האם כדאי להישאר במערכת יחסים לא בריאה?

זיהיתם שיש בעיה? משהו באינטואיציה שלכם אומר לכם שלא ככה צריכה להראות זוגיות? אתם מתהפכים במחשבות של להיות או לא להיות, להמשיך או לנטוש? בסופו של יום ההחלטה אם להישאר במערכת יחסים לא בריאה היא בחירה אישית מאוד הדורשת שיקול דעת מדוקדק. חיוני לתת עדיפות לרווחתך ולבטיחותך מעל לכל דבר אחר.

אם אתם מרגישים לכודים, אומללים או בתחושה כי הבטחון האישי שלכם מוטל בספק, פנייה לעזרה מקצועית, ייעוץ זוגי או טיפול, יכולה לספק הדרכה ותמיכה בקבלת החלטה זו. מה שבטוח הוא שגם אם תחליטו להישאר, תהיו חייבים לטפל בתחושות המלוות את היחסים ביניכם. אלו תחושות לא סבירות בהקשר של זוגיות בריאה.

 

האם ניתן לשנות ולהבריא זוגיות חולה

האם ניתן להציל את כל מערכות היחסים הלא בריאות? התשובה היא לא. אבל חלקן יכולות להפוך לדינמיקה בריאה יותר באמצעות תקשורת פתוחה, נכונות לשינוי והתערבות מקצועית. הכרה בצורך בשינוי, הצבת גבולות וחיפוש אחר ייעוץ זוגי או טיפול יכולים להכריע בבניית אמון מחדש, שיפור התקשורת וטיפוח מערכת יחסים בריאה יותר.

שינוי של מערכת יחסים לא בריאה לזוגיות בריאה אפשרי, אבל דורש מחויבות, מאמץ ונכונות אמיתית של שני הצדדים לטפל ולפתור את הבעיות הבסיסיות. הנה כמה צעדים שיחידים וזוגות יכולים לנקוט על מנת לנסות להפוך זוגיות לא בריאה לזוגיות בריאה ונינוחה.

 

הדרכים לעזור לזוגיות להבריא

הכרה בבעיות

אומרים שהמודעות לבעיה היא חצי הדרך לפתרונה. ואכן, הצעד הראשון הוא להכיר בכך שהזוגיות במשבר. שני בני הזוג צריכים להכיר ולקחת אחריות על תפקידם בתרומה לדינמיקה הלא מוצלחת. זה דורש הרהור עצמי כנה ותקשורת פתוחה. הכחשה, האשמת האחר, קבלה של המצב, כל אלו לא יתרמו לשיפורו.

חפשו עזרה מקצועית

פנייה לסיוע של מטפל זוגי או יועץ זוגיות תספק לכם הדרכה, כלים ותמיכה. איש מקצוע מיומן יעזור לכם לזהות ולמקד את הסיבות השורשיות לדפוסים הלא בריאים ולספק אסטרטגיות וכלים לשינוי. מפגשי טיפול מספקים מרחב בטוח לדיאלוג פתוח, לימוד מיומנויות תקשורת אפקטיביות ועבודה באמצעות מטען רגשי.

שפרו את מיומנויות התקשורת

שוב ושוב אומר כי תקשורת היא הבסיס לכל סוג של יחסים בין אישיים. תקשורת בריאה חיונית לזוגיות משגשגת. שני בני הזוג צריכים לעבוד באופן פעיל על שיפור כישורי התקשורת שלהם, כולל הקשבה פעילה, הבעת רגשות ביעילות, ותרגול אמפתיה והבנה. לימוד טכניקות לפתרון קונפליקטים הוא עוד כלי להתמודדות עם אי הסכמות מבלי להסלים לדפוסים הרסניים.

טפחו אמון וכבוד

כשם שאתם מטפחים את הבית שלכם, גם הזוגיות שלכם היא נכס שיש לטפח מהיסוד. אמון הוא אבן יסוד במבנה הזה. בנייה מחדש של אמון איננה פשוטה אך חיונית בשינוי מערכת יחסים לא בריאה. שני השותפים צריכים להפגין מהימנות באמצעות פעולות עקביות, שקיפות ותקשורת פתוחה. כבוד  לגבולות, לדעות ולאינדיבידואליות של זה הוא הלחם והחמאה של בריאות היחסים שלכם. יצירת סביבה בטוחה ותומכת בה שני בני הזוג מרגישים מוערכים ומכובדים היא המפתח.

אסטרטגיות בריאות לפתרון קונפליקטים

קונפליקטים הם בלתי נמנעים בכל מערכת יחסים, אבל אופן הטיפול בהם הוא שעושה את ההבדל. פיתוח אסטרטגיות בריאות לפתרון קונפליקטים, כגון הקשבה פעילה, התפשרות ומציאת פתרונות מנצחים, יכולים לסייע במניעת הסלמה וטינה. חשוב להתייחס לקונפליקטים כהזדמנויות לצמיחה והבנה ולא כאיום על מערכת היחסים.

אינטימיות רגשית

אינטימיות רגשית היא עוד רגל עליה נתמכת מערכת יחסים קרובה ובריאה. שני בני הזוג צריכים לתעדף יצירת קשרים רגשיים, לא לפחד לשתף בפגיעות ולהביע בכיף אהבה וחיבה. בניית אינטימיות רגשית דורשת תקשורת פתוחה, אמפתיה לטוב ולרע ומאמצים אקטיביים להתחבר ברמה עמוקה יותר.

צמיחה אישית

מערכות יחסים בריאות מחייבות אנשים לטפח את הצמיחה האישית והרווחה שלהם. כל אחד מבני הזוג צריך לרדוף אחרי האינטרסים שלו ולשמור על תחושת זהות מחוץ למערכת היחסים, לעסוק בטיפול עצמי בין אם על ידיד מטפל ובין עם עיסוק בתחביבים הגורמים לנו הנאה וסיפוק. עידוד ותמיכה בצמיחה האישית של זה יכולים לתרום לשותפות חזקה ומספקת יותר.

 

"רע לי בזוגיות…" איך תדעו שהגיע הזמן לסיים את מערכת היחסים?

לפעמים, על אף המאמצים לשנות, לתקן ולהבריא את הזוגיות, אתם עשויים לגלות שגרושים וסיום הקשר היא דרך הפעולה הטובה ביותר. אם הרצון לתקן הוא חד צדדי, סביר להניח כי יהיה בלתי אפשרי לשקם את המצב. שיקום ושיפור היחסים מותנה בשניכם. לא מעט פעמים כמטפלת אני נתקלת בצד אחד מגויס לחלוטין לתהליך בעוד הצד השני אינו לוקח חלק פעיל בתהליך, מכחיש מעורבות או נשאר אדיש למאמצים של בן הזוג.

במידה והקשר ממשיך להיות רעיל מתעלל או מזיק באופן עקבי וללא מגמת שיפור, יש לתת עדיפות לטיפול העצמי שלך. גם אם גירושים נראים כבחירה בין רע לגרוע, לעיתים האפשרות הטובה ביותר היא הרע במיעוטו בשאיפה לצמצם נזקים.

 

כאשר האהבה משתבשת- מנגנונים של הרס מערכות יחסים

מערכות יחסים עלולות להידרדר עם הזמן ולהתמוטט עקב גורמים שונים, כולל גורמי לחץ חיצוניים, בעיות שלא טופלו והיעדר מיומנויות תקשורת ופתרון קונפליקטים יעילים. אתגרי חיי היומיום, כמו הורות, לחץ כלכלי ואובדן הספונטניות, עלולים לכרסם בהדרגה את הקשר בין בני הזוג. חשוב להיות עם האצבע על הדופק באשר למנגנוני ההרס הללו ולפעול באופן אקטיבי כדי לנטרל אותם באמצעות (שוב) תקשורת פתוחה, זמן איכות משותף וטיפוח הקשר הרגשי.

 

מנגנונים שיכולים להרוס מערכות יחסים

סיר הלחץ

החיים יכולים להיות סיר לחץ בלתי פוסק, החום שלהם יכול לחלחל למערכות היחסים שלנו. איזון בין עבודה, משפחה ושאיפות אישיות יכול להביא לרתיחת מתחים, להשפיע על התקשורת, האינטימיות ושביעות הרצון הכללית ממערכת היחסים. חיוני להכיר ולטפל בלחצים החיצוניים שתורמים לסביבה האינטנסיבית הזו, ולאפשר לחמלה ולתמיכה לפרוח.

כסף כסף כסף

כספים יכולים להיות האשם השקט מאחורי צרות מערכת היחסים. הרגלי הוצאות שונים, חוסר יציבות פיננסית או חילוקי דעות על סדרי עדיפויות פיננסיים יודעים להלחיץ אפילו את השותפות ההרמונית ביותר. על ידי טיפוח שיחות פתוחות וכנות על כסף, זוגות יכולים לדלג מעל המוקש הכלכלי, לבסס מטרות פיננסיות משותפות ולפתח אסטרטגיות להרמוניה פיננסית.

התנגשות תרבותית

כאשר אהבה חוצה גבולות תרבותיים, היא מפגישה זוויות מבט ומסורות ייחודיות. עם זאת, הבדלים תרבותיים אלה יכולים להפוך גם למקור מתח ואי הבנות. צליחה דרך מנהגים ואמונות שונים מצריך פתיחות מחשבתית, כבוד ונכונות לחבק וללמוד זה מתרבויותיו של זה. טיפוח מרחב המאפשר את הגיוון התרבותי יכול לתרום ביצירת קשר חזק יותר שמתעלה על כל הבדלים.

בעיות קליטה

תקשורת יעילה היא נשמת החיים של מערכת יחסים בריאה. עם זאת, תקשורת שגויה וכישורי הקשבה לקויים יכולים ליצור תהום רחבה בין בני הזוג. זה חיוני לטפח הקשבה פעילה, אמפתיה ואסרטיביות, המאפשרים ביטוי אותנטי של מחשבות ורגשות. גישור על פערי התקשורת מטפח הבנה וחיבור עמוקים יותר.

אינטימיות בהכחדה

אינטימיות היא הדבק המחזיק מערכות יחסים יחד ומבדל מערכות יחסים רגילות לרומנטיות. עם זאת, הבדלים בתשוקות מיניות, צרכי אינטימיות רגשית או שפות אהבה סותרות עלולים ליצור חוסר איזון אינטימי. לכן גם כאן נדרשת פתיחות, שקיפות ותקשורת גלויה על רצונות, צרכים וציפיות.

השפעות חיצוניות

מערכות יחסים אינן מתקיימות בחלל ריק, השפעות חיצוניות יכולות להשפיע באופן משמעותי ביותר על הדינמיקה שלהן. דינמיקה משפחתית, לחצים חברתיים וציפיות חברתיות נחשבים כמשפיענים ידועים  על המסע הזוגי. קבעו גבולות, תעדפו את מערכת היחסים שלכם וצרו אחדות וחוסן מול הכוחות החיצוניים הללו.

 

לסיכום

מערכות יחסים בין בני זוג הן מערכות אקולוגיות עדינות המושפעות מגורמים רבים. על ידי הכרה והבנה של הכוחות המאיימים על ההרמוניה ביחסים, תוכלו לצאת למסע של צמיחה ולהוות דוגמא ומופת לפאוור קאפל. זכרו, נדרשת מחויבות, תקשורת פתוחה ונכונות משותפת כדי להצליח יחד. אמצו את האתגרים, התמודדו איתם בהומור ואהבה, ותנו למערכת היחסים שלכם לפרוח בתוך הכאוס של החיים. ואם זה לא עובד, גם גרושים הם אופציה המונחת על השולחן.

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

איך מכירים בן זוג

איך מכירים בן זוג- מציאת האחר המשמעותי שלך

בחיפוש אחר זוגיות רומנטית, המסע למציאת בן זוג יכול להיות מתיש ומורכב או מרענן ומרגש ממש כמו החוויה האנושית עצמה. מפגישות מסורתיות פנים אל פנים ועד להיכרויות דיגיטליות דרך אפליקציות…

קרא עוד »
איך לדעת אם יש לו רגשות אליי

לפרום את הלב- סימנים שיש לו רגשות כלפיך

איך לדעת אם יש לו רגשות אליי? פעם פעם כשהיינו קטנים, היה מאוד פשוט לדעת אם יש למישהו רגשות כלפינו.. הספיק להתעלל בסביון או חרצית כדי לנבא את מדד הרגש…

קרא עוד »
פערים בזוגיות

לגשר על הפערים בזוגיות

מהם פערים בזוגיות פערים בזוגיות מתייחסים לשוני ורסטילי המתבטא בצורות רבות כגון: פער גילאים בזוגיות, פער אינטלקטואלי בין בני זוג, מצב סוציו-אקונומי או אינטליגנציה רגשית. הבדלים אלה, המתויגים כפערים בין…

קרא עוד »
למה צריך זוגיות?

מהות השותפות או מדוע אנו מחפשים אהבה ולמה צריך זוגיות

החיפוש אחר חברות, המובלע לעתים קרובות במונח זוגיות הוא היבט בסיסי של החוויה האנושית. הדחף המולד, הצורך המושרש בנו מגיל צעיר, מתרחב בהמשך חיינו, מעבר להתניה חברתית גרידא או לשאיפה…

קרא עוד »
משיכה רגשית

משיכה רגשית- החוטים הבלתי נראים של הלב

מהי משיכה רגשית, האם היא אלמותית, או שמא ברת חלוף? האם היא ניתנת לשיקום? מדוע היא חשובה? אלו שאלות בעלות חשיבות גבוהה ביותר לשרידותה של מערכת יחסים. לכן, כשרות לציבור…

קרא עוד »
איך להצליח בזוגיות

איך להצליח בזוגיות? המדריך להצלחה בזוגיות

מערכות יחסים הן מהמבנים המורכבים בטבע. הם כל כך רב ממדיים ודורשים עבודה, מסירות והבנה הדדית. כמו כן, הם דורשים תשומת לב עקבית, טיפוח וסבלנות. אבל איך משיגים הצלחה בשותפות?…

קרא עוד »
דילוג לתוכן