איך להצליח בזוגיות? המדריך להצלחה בזוגיות

21/01/2024

מערכות יחסים הן מהמבנים המורכבים בטבע. הם כל כך רב ממדיים ודורשים עבודה, מסירות והבנה הדדית. כמו כן, הם דורשים תשומת לב עקבית, טיפוח וסבלנות. אבל איך משיגים הצלחה בשותפות? מהן אבני היסוד המגדירות זוגיות משגשגת? יצאנו לבדוק.

 

הצלחה בזוגיות- סקירה כללית

הצלחה במערכות יחסים בנויה על ניואנסים מורכבים. הצלחה במערכות יחסים אין פירושה העדר מוחלט של קונפליקטים. אפילו למערכות היחסים הכי בריאות יש מחלוקות. במקום זאת, מערכת יחסים מוצלחת מאופיינת באופן שבו בני הזוג מנהלים את המחלוקות הללו, החוסן שלהם בזמנים קשים, נוכחות של כבוד הדדי, אמון, וכמובן, אהבה. תחושה רווחת של "אנחנו נגד הבעיה, לא זה נגד זה" היא סימן היכר בולט. ההבחנה נעוצה בדרך בה מתמודדים ומנווטים את האתגרים הללו.

מחקר של מכון גוטמן, מוסד בעל שם בתחום המחקר הזוגי, קובע כי גם במערכות יחסים יציבות ומאושרות, קרוב ל70% מהבעיות הן תמידיות, כלומר הן נמשכות ללא פתרון סופי ממשי. המבדיל העיקרי הוא לא היעדר הבעיות הללו אלא האופן שבו הן מנוהלות. זוגות במערכות יחסים משגשגות מבינים את חילוקי הדעות ביניהם, מכבדים את נקודות המבט השונות זו מזו ונמנעים מלאפשר לנושאים אלה להפוך להרסניים. אין מתכון אחיד להצלחה בזוגיות ואין שיטה אוניברסלית לענות על השאלה איך זוגיות צריכה להיות. אבל ישנם כמה תנאים שאם יתקיימו תצליחו לדגמן זוגיות בריאה. נתחיל מהבנת התהליכים הטקטוניים המשפעים והמרעידים ביותר כל מערכת יחסים סטנדרטית.

 

זרזים ומעכבים בדרך להצלחה בזוגיות

נושאים פיננסיים

בעלי יכולת לשמש גורם לחץ משמעותי בזוגיות. סקר שנעשה בקרב זוגות הצביע על כך ש-35% מהמשיבים שחוו לחץ במערכות יחסים ייחסו כסף כגורם העיקרי. הצלחה במערכות יחסים, בהקשר זה, פירושה תקשורת יעילה על כספים, הצבת יעדים משותפים ותרגול שקיפות בענייני כסף.

אמון

גם אמון ממלא תפקיד מונומנטלי. המרכז הלאומי לחקר דעות מצא כי בקרב אנשים נשואים, רק 53% דירגו את האמון שלהם בבן זוגם כ"גבוה מאוד". אמון משמש כבסיס למערכת יחסים מוצלחת. בלעדיו, לא ניתן לחשוף פגיעות, וחיבור אמיתי הופך למאתגר.

תקשורת

עוד אחד מעומדי התווך של מקדש הזוגיות הוא היכולת לתקשר את הקשיים שאתם חווים זה מול זו באופן שירים את היחסים. לצערנו כשאנו נמצאים בתוך חילוקי דעות, התקשורת היא הראשונה להיפגע. היכולת של תקשורת לקויה לדרדר כל ריב סתמי על זוגות גרביים למלחמת עולם, היא עצומה. ראו הוזהרתם.

ילדים

פה קצרה היריעה מלהכיל. אם בנושאי היומיום אנחנו עוד יודעים להתפשר ולבלוע את הצפרדע, כשמדובר בחינוך הילדים אנו חומה בצורה. פערים בגישות ותפישות חינוכיות, ערכים ושוני תרבותי הם קו אדום אצל זוגות רבים. וכשהקו מיושר על פי שתי אמות מידה שונות זה מתכון מצוין לריבים בזוגיות.

 

9 טיפים חיוניים להצלחה בזוגיות

מערכות יחסים, בדומה לכל היבט אחר של החיים, דורשות כוונה, מאמץ וקצת תובנות כדי לפרוח. להלן תשעה טיפים בסיסיים, המושרשים הן בניסיון והן בהבנה מדעית, שיעזרו להנחות זוגות לקראת שותפות משגשגת-

תקשורת

זה לא רק לדבר, זה איך להגיד ולא פחות חשוב- להקשיב. הקשבה אמיתית מטפחת הבנה ומצמצמת אי הבנות. על פי הפסיכולוגיה היום, תקשורת ברורה ותכופה היא סימן היכר של מערכת יחסים בריאה. הידיעה שקיים מרחב בטוח לשני בני הזוג להביע רגשות, צרכים ודאגות יכולה למנוע אי הבנות ולבנות קשר רגשי חזק יותר.

זמן איכות ביחד

מחקר מדגישים באופן מובהק את חשיבותו של בילוי משותף, וקובעים כי זוגות העוסקים בפעילויות משותפות הגורמות הנאה לשניהם הם זוגות מרוצים יותר ממערכות היחסים שלהם.

תרגול אמפתיה

המשמעות של הניסיון להבין ולשתף את רגשותיו של אחר, במיוחד בהקשר רומנטי היא למעשה הפגנת אמפתיה. זו יכולה לאורך זמן לרפא פצעים ולבנות אמון.

שמרו על אינדיבידואליות

כאמור זה אמנם חיוני לפתח תחומי עניין ומטרות משותפות, אך חשוב באותה מידה שתהיה לכם תחושה של עצמי מחוץ למערכת היחסים. איזון זה יכול לטפח כבוד הדדי ולמנוע רגשות של אבדן האני, תלות מופרזת ביחסים או ציפיות שלצד השני יהיה קשה לעמוד בהן.

שכללו את כישורי פתרון הקונפליקטים

איגוד הפסיכולוגים האמריקאי טוען שלא נוכחותו של קונפליקט, אלא אופן ניהולו, מנבא את הצלחת מערכת היחסים. התקרבות לחילוקי דעות עם חשיבה מכוונת פתרון יכולה לסלול את הדרך לצמיחה.

ערכים ויעדים משותפים

לפי מחקר מ-Journal of Social and Personal Relationships זוגות בעלי ערכי ליבה ויעדי חיים מתאימים, לרוב חווים פחות חיכוכים וחיבור עמוק יותר.

אינטימיות פיזית

בעוד שהאינטימיות הפיזית משתנה בין זוגות, היא ממלאת תפקיד מכריע בקשר רגשי. זוגות המדווחים על שביעות רצון גבוהה יותר ממערכות היחסים מתואמים לעתים קרובות עם אינטימיות פיזית עקבית והדדית.

אמון וכנות

כפי שהוזכר קודם לכן, אמון מהווה את הבסיס למערכת יחסים חזקה. לדבוק באמת, גם כשהדבר מאתגר, מבטיח שאמון זה יישאר ללא פגע. אמון פגוע או רמוס קשה להחיות ודורש עבודה רציפה ועקבית לאורך זמן. הקדימו תרופה למכה ושמרו על גרעין האמון בינכם בכל מחיר.

חפשו תמיכה חיצונית

כל שמונת הסעיפים הקודמים הם בסיס להנחת יסודות בריאים ולהצלחה בזוגיות. אך במצבים בהם האדמה כבר רועדת תחתיכם, זה נשמע כמו "קל להגיד קשה לעשות" או מקבץ של סיסמאות. זה נכון, קשה ליישם את העצות הללו כשהריבים בזוגיות תופסים את כל האוויר ואתם בלופ עתיר כעסים, חשבונות לא סגורים ופנקסים שחורים. לפעמים, דרך הפעולה הטובה ביותר היא פנייה לייעוץ חיצוני. בין אם זה ממטפל, קורס זוגיות או חברים ובני משפחה מהימנים, השגת נקודת מבט חיצונית יכולה לספק תובנות וזוויות מבט שלא הצלחתם לראות בעצמכם. עין אובייקטיבית הרואה את התמונה הרחבה ומגישה כלים פרקטיים להתמודדות.

שילוב הטיפים הללו אינו מבטיח היעדר אתגרים, אך הוא מצייד זוגות בכלים ובהלך הרוח הנכון בניסיון להשיג הצלחה בזוגיות. זכרו, מסע של צמיחה, הבנה והעמקה של הקשר הוא שבאמת מסמן את המהות של מערכת יחסים משגשגת.

 

שמירה על שיטות עבודה המטפחות הצלחה

ברגע שתזהו מה עובד במערכת היחסים שלכם, אל תצאו לחקור שיטות חדשות. המשיכו בדרך הטובה לכם אבל עצרו מדי פעם לצ'ק-אין ופולואו אפ. מערכות יחסים משתנות, כך גם אנשים. מה שעבד לפני שנה אולי צריך לשנות ולהתאים לעכשיו. הערכה מחודשת קבועה, הקדשת 'זמן מערכת יחסים' ושמירה על מחויבות לצמיחה חיונית.

 

החיפוש אחר מערכת יחסים מוצלחת

למה אנחנו כמהים לזוגיות מוצלחת? התשובה טמונה בצורך המובנה שלנו בחברותא, אהבה ורשתות תמיכה. מערכות יחסים מציעות מקלט, מרחב שבו אדם יכול להיות פגיע אך בטוח. הצלחה בזוגיות מביאה להגשמה רגשית, מגבירה את הרווחה הנפשית, ואף תורמת לבריאות הפיזית.

 

האם זה מאתגר להשיג הצלחה בזוגיות?

אכן לא מדובר בכלום ושום דבר, מערכות יחסים הן ארוכות, דינמיות ומורכבות. שקט תעשייתי יכול במצמוץ להתחלף בריבים בלתי פוסקים. כל מערכת יחסים מתמודדת עם מערך האתגרים שלה. בין אם הם נובעים מלחצים חיצוניים, קונפליקטים פנימיים או טראומות עבר, מכשולים הם בלתי נמנעים. אבל עם מסירות, הבנה ועבודה, הצלחה לא רק ניתנת להשגה, זה בר קיימא. זכרו- המסע, על העליות והמורדות שבו, הופך את היעד לכדאי עוד יותר.

 

לסיכום

השגת הצלחה במערכות יחסים איננה הימנעות מאתגרים אלא אימוצם כחלק מהמסע המשותף. מדובר בבניית אמון, בהבנת הצרכים של בן הזוג, בתקשורת אפקטיבית, זכרו תמיד שזה "אנחנו נגד הבעיה, לא אחד נגד השני". שמרו על גמישות מחשבתית וחפשו בסיס משותף.

איך להצליח בזוגיות

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

איך מכירים בן זוג

איך מכירים בן זוג- מציאת האחר המשמעותי שלך

בחיפוש אחר זוגיות רומנטית, המסע למציאת בן זוג יכול להיות מתיש ומורכב או מרענן ומרגש ממש כמו החוויה האנושית עצמה. מפגישות מסורתיות פנים אל פנים ועד להיכרויות דיגיטליות דרך אפליקציות…

קרא עוד »
איך לדעת אם יש לו רגשות אליי

לפרום את הלב- סימנים שיש לו רגשות כלפיך

איך לדעת אם יש לו רגשות אליי? פעם פעם כשהיינו קטנים, היה מאוד פשוט לדעת אם יש למישהו רגשות כלפינו.. הספיק להתעלל בסביון או חרצית כדי לנבא את מדד הרגש…

קרא עוד »
פערים בזוגיות

לגשר על הפערים בזוגיות

מהם פערים בזוגיות פערים בזוגיות מתייחסים לשוני ורסטילי המתבטא בצורות רבות כגון: פער גילאים בזוגיות, פער אינטלקטואלי בין בני זוג, מצב סוציו-אקונומי או אינטליגנציה רגשית. הבדלים אלה, המתויגים כפערים בין…

קרא עוד »
למה צריך זוגיות?

מהות השותפות או מדוע אנו מחפשים אהבה ולמה צריך זוגיות

החיפוש אחר חברות, המובלע לעתים קרובות במונח זוגיות הוא היבט בסיסי של החוויה האנושית. הדחף המולד, הצורך המושרש בנו מגיל צעיר, מתרחב בהמשך חיינו, מעבר להתניה חברתית גרידא או לשאיפה…

קרא עוד »
משיכה רגשית

משיכה רגשית- החוטים הבלתי נראים של הלב

מהי משיכה רגשית, האם היא אלמותית, או שמא ברת חלוף? האם היא ניתנת לשיקום? מדוע היא חשובה? אלו שאלות בעלות חשיבות גבוהה ביותר לשרידותה של מערכת יחסים. לכן, כשרות לציבור…

קרא עוד »
תחביבים לזוגות

תחביבים משותפים הם מתכון לחיזוק הזוגיות – הכל על תחביבים לזוגות

שעמום יכול להיות מקור נפלא לחשיבה יצירתית, המצאות, הגיגים נפלאים ועוד. בזוגיות שעמום היא אחד האויבים הגדולים ביותר. כי קשר שנבנה על בסיס תשוקה ועניין, סובל קשות כשהוא נתקל בשעמום.…

קרא עוד »
דילוג לתוכן