בשביל כבוד צריך לעבוד – איך מתמודדים עם חוסר כבוד בין בני זוג?

13/03/2023

כבוד הוא מצרך יסוד בכל מערכת יחסים שהיא, לא רק בין זוגות או במערכת יחסים רומנטית. כבוד בין אדם לחברו הוא הבסיס ליחסים תקינים. כמובן שכשמדובר בזוג החי ביחד ורואים את עצמם כבעלי עבר, הווה ועתיד משותף, הכבוד ההדדי חשוב שבעתיים. אז איך מתמודדים כשהוא חסר, ואיך דואגים שזה לא יקרה? הכל במאמר הבא.

 

חוסר כבוד בין בני זוג יכול להיות מחד מאוד חמקמק ובלתי נראה ומאידך מאוד מובהק ודורסני. כך או כך הוא איננו אורח רצוי ואינו מתקבל בברכה כלל וכלל, לא במערכת זוגית ואף לא בשום מקום אחר. איך תוכלו לזהות שלא מכבדים אתכם? שאלה טובה. לא תמיד חוסר כבוד בין בני זוג הוא מובהק וגלוי לעין. הינה כמה סמנים היכולים להעיד שהכבוד עזב את הבניין.

 

מה זה חוסר כבוד בין בני זוג?

 

חוסר כבוד בין בני זוג, ולמעשה, חוסר כבוד בין בני אדם, מפני שהקשר הרומנטי או האינטימי לא משנה את ההגדרה של כבוד הדדי, הוא כשהיחסים בין בני הזוג נעדרים את ההתחשבות ברצונותיו של האחר, בדעותיו והעדפותיו, כאשר אין יותר הערכה למעשים שהיא עושה, להשתדלות שלו. חוסר כבוד בין בני זוג הוא כשאין אפילו את הרצון לפחות לנסות ולהבין את רגשות הצד השני ואיך להתמודד איתם, איך לעזור, או לפחות לא להפריע.
כשכל אלה לא מתקיימים (או לפחות חלקם) – זהו חוסר כבוד בין בני זוג.

 

4 צורות ומניעים שונים לחוסר כבוד הדדי

 

חוסר כבוד בקשר רומנטי יכול לבוא בצורות רבות כשבסוף המסלול הוא כמעט בהכרח יגרום לנזק בבריאות הקשר. זה יכול ללבוש צורה של התעללות מילולית, זלזול בהערות, התעלמות או ביטול הרגשות והצרכים של בן הזוג שלך, שקר, רמאות או אפילו התעללות פיזית במצבי קיצון.

 

תקשורת

 

אחת הדרכים הנפוצות ביותר שבהן יכול להופיע חוסר כבוד בין בני זוג או במערכת יחסים כלשהי- היא באמצעות תקשורת. תקשורת היא הבסיס לכל מערכת יחסים בריאה, אך כאשר התקשורת מתקלקלת, היא עלולה ליצור סביבה רעילה. תקשורת חסרת כבוד יכולה להיות בצורה של קריאת שמות, דיבור על בן/בת הזוג, ביטול רגשותיו או דעותיו, וצעקות או שימוש בטון דיבור חריף. לעומת זאת תקשורת מקרבת ובריאה מעידה על רצון חיובי.

 

התעלמות מצרכים וגבולות

 

צורה נפוצה נוספת של חוסר כבוד היא התעלמות מהגבולות או הצרכים של בן הזוג. כאשר אחד מבני הזוג מתעלם שוב ושוב מגבולות או צרכיו של בן הזוג השני, הדבר יכול ליצור תחושות של טינה, פגיעה וחוסר אמון.

 

זה יכול לקרות כאשר אחד מבני הזוג כל הזמן דוחף לאינטימיות או למין, אפילו כאשר בן הזוג אינו מעוניין, או כאשר אחד מבני הזוג מבטל כל הזמן תוכניות או לא מצליח להופיע כאשר אמרו, כאשר אחד מבני הזוג משליך את צרכיו אל תוך המרחב הפרטי של בן או בת הזוג מבלי להקשיב לצרכים של הצד השני או דורש ממנו להתאים עצמו אליו תחת אולטימטומים ועונשים.

 

אדישות

 

אדישות היא גם צורה של חוסר כבוד בין בני זוג אדישות לרגשותיו, רצונותיו, צרכיו של בין הזוג יכולה להתפרש גם כנקיטת צעדים פאסיביים, טיפולי שתיקה או לשקף שחיקה בזוגיות.

 

שחיקה בזוגיות היא כשלעצמה נורה אדומה ביחסים ולה פנים רבות כשאדישות הינה סממן מפליל בהחלט. ולגבי השאלה מה בא קודם- שחיקה בזוגיות או חוסר כבוד בין בני זוג- שאלו את התרנגולת או הביצה מי בא קודם. תכלס זה פחות קריטי. אני כמטפלת זוגית אעדיף לזהות ולתקוף את הגורמים לבעיה.

 

בגידה

 

לבסוף ניתן לומר כי חוסר כבוד יכול ללבוש גם צורה של בגידה. בגידה בבן הזוג יכולה ליצור כמות משמעותית של כאב ופגיעה. מהלך שכזה יכול לשבור את האמון הדרוש כדי שכל מערכת יחסים בריאה תתקיים. בגידה יכולה ללבוש צורות רבות, כולל עניינים רגשיים, עניינים פיזיים ונפשיים ואין הכוונה לבגידה בפן המיני בלבד.

 

בגידה בסט הערכים והאמונות עליהן ביססנו את מערכת היחסים עלולה להיות לעיתים קשה יותר לריפוי מאשר בגידה או מעידה מינית חד פעמית. גם שימוש בנקודות התורפה של בן הזוג כנגדו בעוד בן הזוג נתן בנו אמון ופתח בפנינו את ליבו הוא מהלך שובר אמון שאינו מכבד בעליל. סוג של בגידה בפני עצמה, בגידה באמון. כך או כך בגידה מכל סוג שבוא יכולה להקשר לגילויי זלזול וחוסר כבוד כלפי הפרטנר שלנו.

 

איך מתמודדים עם חוסר הכבוד?

 

במערכת יחסים בריאה, שני בני הזוג צריכים להרגיש מוערכים ולכל הפחות מכבדים אותם. המשמעות היא ששני בני הזוג צריכים להיות מוכנים להקשיב זה לזה, לתקשר בפתיחות ובכנות, ולהיות מוכנים להתפשר. זה גם אומר ששני בני הזוג צריכים להיות מוכנים לכבד זה את הגבולות והצרכים אחד של השני.

 

אם אתם חווים חוסר כבוד במערכת היחסים שלכם, חשוב לטפל בה בהקדם האפשרי. התעלמות מהתנהגות חסרת כבוד רק תחמיר את המצב. במקום זאת, נסו לנהל שיחה פתוחה וכנה עם בן/בת הזוג על האופן שבו ההתנהגות שלו משפיעה עליך.

 

אם ההתנהגות נמשכת, ייתכן שהגיע הזמן לבקש עזרה ממטפל או יועץ. חשוב כי השיחה תעשה מראש באופן שלא יגרור אנטגוניזם. שיחה שתתחיל אצבעות מאשימות תגרום לצד השני להיסגר, להיאטם או לחילופין לתקוף מתוך התגוננות ואף למחזר התנהגות שאינה מכבדת. שיח מקרב, נעים שאינו מתרכז בהאשמות אלא בתיאור התחושות שלנו יכול להביא את הצד השני יותר קרוב אלינו.

 

לשקם כבוד שנפגע הוא תהליך מורכב. כמטפלת זוגית ראיתי לא מעט תהליכים מורכבים שכאלו, מעכת האמון היא עדינה ושבירה ולפני שמתחילים את הדרך הפתלתלה, שאלו את עצמכם האם אתם באמת מחויבים לתהליך.

 

יש בו מעלות ומורדות אבל כל עוד תמשיכו לצעוד בשביל הנכון, לעיתים בעזרת טיפול או יעוץ זוגי, תגיעו ליעד. נסו להיזכר מהן אותן תכונות מוערכות באדם העומד מולכם בגינן בחרתם בו מלכתחילה.

 

זוג יושב בטיפול זוגי

לסיכום

 

אם מערכת היחסים שלכם הגיעה לנקודה בה הכבוד אבד, אל תעסקו בשאלה מי התחיל, שימו את יצר הנקמנות בצד. לגרום לו להרגיש כפי שהוא גרם לך להרגיש רק יגדיל את כדור השלג המתגלגל. מישהו צריך להיות המבוגר האחראי ולבלום את המצב. זו בקשה גדולה ולכן אני כמטפלת זוגית אמליץ על עזרה של יעוץ מקצועי. מבט חיצוני ואובייקטיבי שישמש כבלם.

 

חוסר כבוד יכול להזיק קשות לקשר רומנטי. הוא יכול ללבוש צורות רבות, כולל תקשורת בלתי מכבדת, התעלמות מגבולות או צרכים, אדישות ובגידה. במערכת יחסים בריאה, שני בני הזוג צריכים להרגיש נוח להיות הם עצמם. אם אתם חווים חוסר כבוד בזוגיות שלכם, חשוב לטפל בה בהקדם האפשרי ולפנות לעזרה במידת הצורך.

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

פערים בזוגיות

לגשר על הפערים בזוגיות

מהם פערים בזוגיות פערים בזוגיות מתייחסים לשוני ורסטילי המתבטא בצורות רבות כגון: פער גילאים בזוגיות, פער אינטלקטואלי בין בני זוג, מצב סוציו-אקונומי או אינטליגנציה רגשית. הבדלים אלה, המתויגים כפערים בין…

קרא עוד »
איך מחזירים את הזוגיות

איך מחזירים אהבה – להחזיר את האהבה לסדר היום

זוגות רבים שחשים שהם במשבר ממהרים להצהיר ש"האהבה לא מתה". זה נכון, היא אכן לא מתה, אבל היא יצאה לחופשה ארוכה, ועכשיו צריך למצוא דרך אי להחזיר אהבה חזרה לחיי…

קרא עוד »

7 הריבים הנפוצים של זוגות לפני פרידה

כל מערכת יחסים היא ייחודית, זה לא חדש. די לנו להסתכל סביבנו ולראות כיצד התנהלות שבעיננו נראית תמוהה עד כדי "איך הם שוקדים כל כך הרבה זמן יחד??" עבור זוג…

קרא עוד »
שחיקה בזוגיות

שחיקה בזוגיות

מה זה שחיקה בזוגיות? שחיקה בהגדרה המילונית הפסיכולוגית שלה, היא מצב של תשישות ארוכת-טווח ועניין מצומצם, בדרך כלל בהקשר של מקום העבודה, אשר לעיתים רבות מקרין גם לתחומי חיים אחרים…

קרא עוד »

זוגיות במשבר כלכלי – שמירה על זוגיות לצד האתגר במשבר כלכלי

למשברים בזוגיות פנים רבות וככמות הפנים כן מכלול הטריגרים למשבר, שכן את המשבר מנהלים בני אדם, בשר ודם. וכל אחד אחד מאיתנו מתנהל וחווה את הדברים באופן שונה. איש חכם…

קרא עוד »
ריבים בזוגיות- איך ניתן לפתור אותם

ריבים בזוגיות – לא בהכרח רע

והפעם נתמקד בריבים בין בני זוג. אז נכון, לא כיף לריב, אבל דעו לכם שיש דבר כזה ריב טוב. למריבות בין בני זוג יש גם צד חיובי. ריב טוב מאפשר…

קרא עוד »
דילוג לתוכן