המופע של שיא הרגש – בגידה רגשית

16/04/2023

זוגיות היא עסק מורכב מאוד. קצרה היריעה מלהכיל את כל המורכבויות שניתן למנות בכל הקשור ביחסים המערבים כל כך הרבה רגש בתוכם. לכן גם לא אתחיל למנותם. מה גם שאין אחידות במורכבויות. מה שמסובך לזוג אחד הוא ארוחת בוקר קלילה לזוג אחר ולכן כמו תמיד, אין לעשות הכללות ויש לבחון כל נושא לגופו.

 

אבל בין כל אלו יש נושא אחד שהוא כמעט קונצנזוס (אני אומרת כמעט כיוון שגם כאן ישנה שונות בין מערכת יחסים אחת לשנייה). הבגידה בזוגיות. כמעט ללא עוררין תהווה מכשול לכל הנוגעים בדבר. בגידה מתאפיינת במספר מנגנונים והיום נעסוק בבגידה הרגשיית.

 

אל תטעו לחשוב שמדובר בבגידה במידה פחותה. לטעמי לעיתים רבות ההפך הוא הנכון. לפני שניגע בנושא אנסה להבהיר את מהות הבגידה הרגשית ומשם נגלוש לסמני בגידה רגשית, איך להתמודד עם בגידה ועוד. הישארו, יהיה מעניין.

 

מהי בגידה רגשית

"הוא מאשים אותי בבגידה עם הקולגה שלי מחו"ל ואפילו לא נפגשנו! זה אבסורד!" אז ייתכן וזה אבסורד ומדובר בכלל בהקצנה של הצד השני לסיטואציה תמימה. אבל ייתכן גם באותה מידה שיש דברים בגו.

 

בגידה רגשית מתייחסת למצב שבו אדם הנמצא במערכת יחסים מחייבת, מפתח קשר רגשי הדוק ורב פעמי ואינטימי עם מישהו מחוץ למערכת היחסים. סוג זה של בגידה אינו כרוך בהכרח באינטימיות פיזית או בפעילות מינית, הוא שקוף ואינו משאיר סימנים כלפי חוץ.

 

אך הוא עדיין בעל יכולת הרסנית למערכת היחסים. זאת כיוון שמתנהלת מערכת יחסים מקבילה הכרוכה בשיתוף מחשבות, רגשות וחוויות אינטימיות עם מישהו אחר מלבד בן/בת הזוג, תוך רגשי חיבה עזים שאינם סותרים משיכה פיזית בלתי ממוששת.

 

בגידה רגשית יכולה ללבוש צורות רבות, החל משיחות טלפון אפלטוניות כביכול תוך שיתוף פרטים אישיים ואינטימיים הכוללים גם פורקן חוויות תסכול, קשיים ובעיות במערכת היחסים המרכזית, חיפוש תמיכה רגשית ממישהו אחר והישענות עליו או תחושת קשר רגשי חזק ועמוק עם מישהו מחוץ למערכת היחסים.

 

המידה שבה בגידה רגשית נחשבת כהפרת אמון או צורה של בגידה יכולה להשתנות מאדם לאדם ומזוג לזוג, אך לרוב היא עלולה להוביל לתחושות של בגידה, פגיעה ולבסוף להביא להתמוטטות האמון בזוגיות.

 

5 סימני בגידה רגשית- לא יהיה כלום כי לא היה כלום

 

סימנים לבגידה רגשית
סימנים לבגידה רגשית

 

אז לא מדויק. בגידה רגשית זהו תהליך עומק, אמנם אין לו ראיות פורנזיות אבל אין הדבר אומר שאין לה השלכות מרחיקות לכת. בגידה רגשית מתרחשת כאשר אדם מפר את האמון והאינטימיות הרגשית של מערכת יחסים על ידי עיסוק בהתנהגויות המערערות את הקשר הרגשי עם בן זוגו. הינה חמישה סימנים לבגידה רגשית, בדקו את עצמכם

 

  1. סודיות וחוסר יושר- בן זוג עלול להתחיל לשמור סודות ולהיות לא ישר לגבי מעשיו, רגשותיו ומחשבותיו. הם עשויים להסתיר דברים מבן הזוג שלהם או לשקר לגבי היכן הם היו או עם מי הם היו.

 

  1. נסיגה והתרחקות- בן זוג עלול לסגת רגשית ולהיות מרוחק, תוך שהוא מגלה עניין מועט בחייו או ברגשותיו של בן הזוג. הם עשויים להפסיק לשתף מידע אישי ולסרב להשתתף בשיחות משמעותיות.

 

  1. ביקורת וזלזול- בן זוג עלול להתחיל לבקר את בן או בת זוגו ולהפגין בוז לרגשותיו ודעותיו. שיחות עם "הפרטנר" החדש מעלות תכנים הנוגדים את הפרטנר הנוכחי ומקטינים אותו, רגשות חדשים צפים כלפי בן הזוג ואלו עשויים לגרור יחס מזלזל וחוסר אמפתיה.

 

  1. אדישות- בגידה רגשית מתרחשת כאשר בן זוג חולק קשרים רגשיים אינטימיים עם מישהו אחר. הם עשויים להיות מושקעים רגשית במישהו אחר ויתחילו לבטוח בו במקום בן הזוג שלהם, מדרון חלקלק זה יוביל כמעט בהכרח לאדישות כלפי הנעשה בבית בעוד רוב האנרגיה והמחשבה מושקעים במקום אחר מחוץ לבית.

 

  1. חוסר אחריות- בן זוג עלול לסרב לקחת אחריות על מעשיו, להמציא תירוצים להתנהגותו ולהאשים את בן הזוג בבעיותיו או בבעיות גנריות במערכת היחסים. הם עשויים להכחיש או למזער את מעשיהם באגביות תוך זלזול בטענות הצד השני ובכך לסרב להכיר בפגיעות שגרמו.

 

זיהוי וסימון מטרה

אז כפי שאתם בטח מבינים זיהוי בגידה רגשית יכול להיות עניין מאתגר, מכיוון שלעתים קרובות מתעתע ויכול לכלול התנהגויות העלולות להראות לכאורה תמימות בפני עצמן. עם זאת, ישנן כמה נורות שיכולות לסמן את הדרך.

 

תחושות הבטן שלכם- אתם יכולים לחוש מעת לעת כשמשהו לא תקין במערכת היחסים שלכם. ייתכן שתחוו תחושת אי נוחות והאינטואיציה אומרת לכם שמשהו כבוי ואינו כשורה. משהו זז או השתנה בהתנהגות בן הזוג שלכם ללא הסבר מניח את הדעת.

 

ייתכן ותחשדו בבגידה קלאסית אבל לא תמצאו לכך סימוכין. משהו לא ברור יטריד אתכם ויתכן שבן הזוג שלכם לפחות ברגש נמצא במקום אחר. אל תבטלו את התחושה הזו.

 

שינויים בהתנהגות- אם בן/בת הזוג מתחיל לפעול אחרת, כגון התרחקות או חשאיות יותר, זה עשוי להיות סימן לבגידה בזוגיות כמובן לאו דווקא רגשית אבל זו גם אופציה. קחו גם אותה בחשבון.

 

חוסר קשר רגשי- אם בן הזוג כבר לא זמין או מעורב רגשית, זה יכול להיות סימן שהתרחשה או מתרחשת ברגעים אלו ממש בגידה בזוגיות. בעיקרון של הזוגיות, עיקרון שאומר בפשטות שהוא או היא מחויבים לזוגיות בינכם.

 

התמודדות עם בגידה רגשית

בגידה מכל סוג שהוא מתקבלת באופן שונה מאדם לאדם. יש שישרדו אותה וידעו להפוך את המשבר להזדמנות, יש שיקרסו אל מול אובדן האמון הבסיסי, יש שילחמו ואולי בעזרת טיפול זוגי גם ינצחו. כך או כך אם יש חשד לבגידה רגשית, או בגידה בזוגיות באופן כללי, חשוב להתייחס אליה ישירות ולתקשר בפתיחות עם בן הזוג. טיפול או ייעוץ זוגי יכולים להועיל בטיפול בבעיה ובמציאת דרכים להתקדם.

 

4 דרכים לנסות ולהתמודד עם בגידה

תרגלו טיפול עצמי רגשי

דאגו לעצמכם מבחינה רגשית על ידי עיסוק בפעילויות המביאות לכם שמחה והגשמה. זה יכול לעזור לבנות חוסן רגשי ולהפחית את ההשפעה של בגידה רגשית ותחושות תלות וחוסר אמון קשות.

 

התמקדו בתקשורת

עבדו על תקשורת עם בן הזוג בפתיחות ובכנות. שתפו את הרגשות והחששות שלכם והקשיבו באופן פעיל לנקודת המבט שלהם.

 

קבעו גבולות גזרה

אם אכן התרחשה בגידה רגשית, ייתכן שיהיה צורך להציב גבולות כדי להגן על עצמך מבחינה רגשית. זה יכול לכלול הגבלת מגע עם בן הזוג או יצירת ציפיות ברורות להתנהגות.

 

פנו לעזרה מקצועית

אם הבגידה גרמה למצוקה משמעותית, ועדיין שני הצדדים תפסו את עצמם בזמן והצהירו על רצון לתקן ולמזער את הנזק ולנסות להמשיך יחד, אני ממליצה לפנות לעזרה של מטפל או יועץ זוגי. הקושי באובדן אמון הוא מובן וקשה לפיצוח כיוון שהוא פוגע ביסודות הקשר הזוגי ומפתח דפוסים נוקשים. ייעוץ זוגי יכול לספק תמיכה והכוונה בעבודה דרך הנושא ומציאת דרכים להתקדם ולהצליח.

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

בגידות אמון בזוגיות – איך מתמודדים?

מערכות יחסים הן דבר מורכב, עדות לכך ניתן למצוא בסטטיסטיקה העגומה לפיה זוג אחד מתוך שלושה יתגרש. כל מערכת יחסים לעיתים חווה עליות או ירידות, וכפי שניתן להבין, זוגיות במשבר…

קרא עוד »
דילוג לתוכן