קשרים זוגיים – מורכבויות, בעיות ופתרונות

28/02/2022

כולנו חייבים להודות שמרבית אחוז האוכלוסייה מחפש בחייו קשר רומנטי, מסוג כלשהו. לצד זה, תרבותית מגיל צעיר מרגילים אותנו לאמונה שברגע שניכנס לקשר זוגי שכזה, לרוב במסגרת נישואים, אז זה הסוף הטוב שלנו וכאן הסיפור נגמר. אבל, כמובן שהמציאות היא שונה לחלוטין ובעצם בעת שמירה על קשר זוגי ומחייב אנחנו בעצם מתחילים הליך ארוך, שאם לא נשקיע בו, הוא יהיה רחוק מסוף טוב.

קשר זוגי הוא מסע. מדובר בהליך של ממש שלפעמים כולל מלחמות, ויכוחים, משחקי אגו והכל במסגרת רגש אהבה. אבל, בעומק כל הדברים הללו בעצם עומד הרצון הטבעי שלנו להרגיש נאהבים, נצרכים ושייכים. לכן, כאשר אנחנו נמצאים בקשר לאורך זמן חשוב מאד להבין שמדובר בדבר חי ונושם, שמשתנה, מתהווה כל פעם מחדש, ויש לעמוד בקצב שלו. הצעד הראשון לכך, הוא הכרה בבעיות והתמודדות עמן. אז בואו נלמד קצת על בעיות בקשרים זוגיים ואיך נגיע לכדיי פתרון הולם.

 

מהן הבעיות שעלולות לעלות בקשר

 

אמון ובגידה

 

אחת הבעיות הנפוצות ביותר שעלולות להתוות במהלך קשר זוגי, לכל אורכו, הן בעיות אמון. לרוב, הן נובעות מבעיה אישית של אחד מהצדדים או שניהם. משמע, הפתח לחוסר אמון נובע מחוסר ביטחון, חסכים בילדות, מערכות יחסים פוגעות בעבר וכדומה. מה שקורה בפועל היא הקרנה של הבעיות הללו לצד השני, אפילו אם הצד הזה לא באמת בוגד. הדבר עלול לעורר בגידות בפועל מצד שני בני הזוג, או ויכוחים וריבים רבים. 

 

חיי מין

 

חיי מין הם חלק גדול בכל קשר, ובכל גיל. יש אנשים שהם יותר מיניים ויש אלו שפחות, אבל התקשורת בתחום המין היא חשובה באותה המידה כמו התקשורת הרגילה שלנו. אם ישנו דיסוננס בין הרצונות שלנו בחיי המין, חשוב לגשר עליהם ולתקשר. אבל במידה ואין לנו הכלים לעשות זאת, נשים לב שגם כאן עלולים להתעורר ריבים לא מעטים, תחושות לא נעימות, בעיות בטחון ואפילו בגידות. 

 

ריבים

 

כמה פעמים שמתם לב שאתם פשוט רבים על שטויות? כנראה שהרבה. זו היא בעיה מאד נפוצה בקרב זוגות ותיקים וטריים. הבעיה העיקרית בריבים הללו היא תקשורת. אנחנו לא יודעים כיצד לשדר אחד לשני את התחושות שלנו ואת הפחדים שלנו, באופן הדדי שאינו משפיל או כועס. לרוב מהות הריב חוזרת על עצמה, או שאנחנו נוטים לריב לשם המריבה. זוהי נורת אזהרה גדולה לכך שאנחנו מדרדרים בתקשורת.

 

ילדים

 

הרבה זוגות צעירים שמקימים משפחה חווים בעיות לאחר הגעת הילדים. אין ספק שילדים זה שינוי עצום בחיים והמערכת הזוגית דווקא יכולה להכיל ולסייע לנו בכך, אבל מחסור בתקשורת ואדיבות בין הזוג יכולים לעורר הרבה מאד בעיות. לכן, חשוב לרכוש כלים שיעזרו לנו לעבור תקופה כל כך חדשה בחיים.

 

מטרות

 

זוגיות במשבר הרבה פעמים נובעת מראיות עולם שונות ובעיקר הגעה למקום אחר בחיים מבחינת מטרות. משמע, זוגות רבים נכנסים לקשר כי הם מרגישים, בין היתר, שהם נמצאים במקום מאד דומה בחיים. אבל, זה טבעי והגיוני לחלוטין שבשלב כלשהו זה כבר לא יהיה אותו הדבר. הבעיה יכולה להיות טמונה בעבודות שונות, רצונות שונים, הרצון להקים או לא להקים משפחה, וכך הלאה. בעצם, לא מדובר בבעיה של ממש, אלא פשוט בתיאום ציפיות ומטרות מחדש. 

 

שעמום

 

לבסוף, זוגיות במשבר הרבה פעמים יכולה לנבוע מתחושת שחיקה ושעמום. אנחנו מרגישים כלואים, משועממים, לא מאותגרים וכך הלאה. במהרה יש לנו צורך בחיפוש התלהבות במקום אחר, או דווקא להיפך אנחנו נכנסים לתוך שגרה זו ונעלמים בתוכה עד ההתפוצצות. גם כאן, הבעיה האמתית יכולה לנבוע מחוסר תקשורת תקין ומחסור בכלים לכך. 

 

אילו פתרונות יכולים לסייע

 

טיפול זוגי

 

ובכן אולי כבר שמתם לב, אבל הבעיה העיקרית ברוב המקרים שציינו היא תקשורת וכלים לתקשורת וניהול קשר. כנראה שמעטים מאתנו למדו איפשהו באופן ישיר כיצד לנהל זוגיות בריאה, ולכן הרבה אנשים נרתעים מהמושג טיפול זוגי. בפועל, מדובר בכלי נהדר וברכה של ממש. 

 

חשוב להבהיר כי טיפול זוגי, בשיטה של אורית ארבל, הוא לא רק לזמני משבר. משמע, אם נתעלם מהסטיגמה סביב לקיחת מטפלת זוגית ליעוץ זוגי, נמצא כי אנחנו בעצם מבטיחים מראש את הצלחת הזוגיות שלנו. כפי שציינו, לפעמים מגיעים רגעים חדשים בחיים, בהם אנחנו זקוקים להגמיש את הזוגיות שלנו ואת מידת הסבלנות. זה לא אומר שכבר יש בעיה, אבל לעיתים אנו עלולים להישחק תחת העומס. טיפול זוגי עוזר להתמודד בדיוק עם מצבים אלו ובכך מונע הגעה ליעוץ זוגי בשלבים הרבה יותר קשים וקריטיים ליחסים, היות וכבר רכשנו את הכלים להתמודדות.

 

במסגרת טיפול זוגי אצל אורית ארבל נלמד כיצד להקשיב, לדבר ולהעביר לצד השני את הרגשות שלנו והרצונות שלנו. לצד זה, אפילו תגלו שרבים שהלכו לטיפול, מצאו תשוקה אמתית בתחום זה ואף ניגשו אל קורס יעוץ זוגי, דרכו הם כעת מעבירים את הכלים הללו לעוד מטופלים. 

 

קחו חופש

 

במידה ואתם מרגישים שטיפול זוגי מוקדם מדיי עבורכם,  זה בסדר גמור. לפעמים כולנו זקוקים לשלב התבשלות ראשוני ולכן אם אנחנו מרגישים שהגענו לשלב שבירה נוכל לנסות ולקחת הפסקה עם חופשה. לפעמים ההפוגה מחיי היום יום והעומס הרב נותן לנו את ההזדמנות למצוא שוב את בן הזוג שלנו בתוך הקשר. החופשה נותנת לנו הזדמנות לרענן את הקשר, לדבר, לחוות זמן לבד ולהתגבש מחדש.

 

מצאו את עצמכם

 

כפי שציינו, לעיתים הבעיה שעולה בזוגיות שלנו נובעת ממקום יותר עמוק והוא עצמנו. בתוך זוגיות קל מאד לאבד את תחושת העצמי ואנחנו הופכים ממש להיות חצי מעצמנו. לכן, על מנת להרגיש בטוחים יותר בתוך הזוגיות ובכללי, נסו להתעמת עם עצמכם – חשבו מה הזנחתם, מה הייתם רוצים להגשים ולא הגשמתם, מה חסר לכם בחייכם האישיים כרגע וכך הלאה. אם תשדרו זאת באופן טוב לבן או הבת הזוג תופתעו לראות שאולי הם תומכים בכם לגמרי ונותנים לכם גב. צעד זה יכול להצית את הרומנטיקה ומחדש וכמובן את האושר האישי שלכם. 

 

פרידה

 

זכרו, לפעמים פרידה היא לא דבר נורא ולא תמיד ניתן למנוע אותה. פרידה היא לא כישלון, אלא הבחירה שלכם בעצמכם, על פני מקום שאתם לא שלמים בו. פרידות הן לא תמיד דבר מכוער וניתן להשתקם מהן. יחד עם זאת נדגיש, שלא מוכרח תמיד להרים ידיים ולוותר ישר, ולכן יעוץ זוגי הוא צעד חכם טרם פרידה, שאפילו יכול למנוע אותה. 

 

לסיכום

 

כל זוגיות, טרייה או ותיקה, עלולה לחוות בשלב כלשהו קשיים ומדובר בדבר טבעי והגיוני לחלוטין. אנחנו עלולים לחוות רגעי משבר בעבודה שמקרינים על הזוגיות, להיות קורבן לשלב משעמם, ליפול למשבר באמון, או שגרה קשה עם הילדים. יחד עם זאת, תקשורת נכונה וכנה היא מפתח מאד גדול להתגברות על משברים אלו, אבל לא בהכרח לכולנו יש את הכלים לכך. לכן, טיפול זוגי, אפילו טרם הגעה למשבר, הוא פתרון נהדר עבור כל זוג שמחפש כיצד להשתפר וכיצד להציל את הזוגיות.

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

פערים בזוגיות

לגשר על הפערים בזוגיות

מהם פערים בזוגיות פערים בזוגיות מתייחסים לשוני ורסטילי המתבטא בצורות רבות כגון: פער גילאים בזוגיות, פער אינטלקטואלי בין בני זוג, מצב סוציו-אקונומי או אינטליגנציה רגשית. הבדלים אלה, המתויגים כפערים בין…

קרא עוד »
איך מחזירים את הזוגיות

איך מחזירים אהבה – להחזיר את האהבה לסדר היום

זוגות רבים שחשים שהם במשבר ממהרים להצהיר ש"האהבה לא מתה". זה נכון, היא אכן לא מתה, אבל היא יצאה לחופשה ארוכה, ועכשיו צריך למצוא דרך אי להחזיר אהבה חזרה לחיי…

קרא עוד »

7 הריבים הנפוצים של זוגות לפני פרידה

כל מערכת יחסים היא ייחודית, זה לא חדש. די לנו להסתכל סביבנו ולראות כיצד התנהלות שבעיננו נראית תמוהה עד כדי "איך הם שוקדים כל כך הרבה זמן יחד??" עבור זוג…

קרא עוד »

בשביל כבוד צריך לעבוד – איך מתמודדים עם חוסר כבוד בין בני זוג?

כבוד הוא מצרך יסוד בכל מערכת יחסים שהיא, לא רק בין זוגות או במערכת יחסים רומנטית. כבוד בין אדם לחברו הוא הבסיס ליחסים תקינים. כמובן שכשמדובר בזוג החי ביחד ורואים…

קרא עוד »
שחיקה בזוגיות

שחיקה בזוגיות

מה זה שחיקה בזוגיות? שחיקה בהגדרה המילונית הפסיכולוגית שלה, היא מצב של תשישות ארוכת-טווח ועניין מצומצם, בדרך כלל בהקשר של מקום העבודה, אשר לעיתים רבות מקרין גם לתחומי חיים אחרים…

קרא עוד »

זוגיות במשבר כלכלי – שמירה על זוגיות לצד האתגר במשבר כלכלי

למשברים בזוגיות פנים רבות וככמות הפנים כן מכלול הטריגרים למשבר, שכן את המשבר מנהלים בני אדם, בשר ודם. וכל אחד אחד מאיתנו מתנהל וחווה את הדברים באופן שונה. איש חכם…

קרא עוד »
דילוג לתוכן