מי זקוק לטיפול זוגי, ומתי יודעים לגשת לאחד?

20/10/2021

טיפול זוגי, או ייעוץ זוגי הם מונחים המעוררים רתיעה מסוימת כאשר שומעים אותם לראשונה. כל חיינו מלמדים אותנו לחשוב שהאהבה והרומנטיקה בזוגיות הן דברים שאמורים לבוא ולהאיר את חיינו באופן טבעי, ושאם הדברים לא הולכים חלק כמו שמצופה, הרי שנכשלנו במשימה שלנו בזוגיות. משום כך, זוגות רבים חוששים להגיע לטיפול או ייעוץ זוגי, ולו משום שבתפיסה שלהם הכוונה מקצועית של גורם נוסף היא מעין סוג של הודאה בכישלון שלהם כזוג. אך האמת רחוקה מאוד מכך. טיפול זוגי הוא דרך חשובה לשמור על זוגיות בריאה, זוגיות שמטיבה עם שני הצדדים ומספקת את הצרכים שלהם בצורה המלאה ביותר. ייעוץ זוגי הוא לעיתים אפילו צורך קריטי, מכיוון שהוא מאפשר לבני הזוג ליצור את הקרבה והאהבה ביניהם מחדש בעת משבר, לפני שחלילה הדברים יגיעו לכדי גירושין, או "פירוק החבילה". עלינו להפנים שטיפול זוגי הוא לא נחלתם של זוגות "מתוסבכים". הליכה משותפת לטיפול זוגי היא אקט אמיץ, שמצביע על כך שבני הזוג מוכנים להשקיע זמן, כסף, ואנרגיות נפשיות בשיפור מערכת היחסים ביניהם. טיפול זוגי הוא גם מעשה של חוסר אנוכיות, של אנשים המוכנים לשים בצד את האגו שלהם על מנת לשפר את מצב של האנשים בחייהם (בן הזוג שלהם, הילדים, וגם כמובן הם עצמם).

 

מתי אנו נזדקק ליעוץ זוגי?

 

כפי שהבנו, ייעוץ זוגי יכול להיות צורך קריטי להמשך הזוגיות. במקרים רבים, המשבר בין בני הזוג והקרע שנוצר בעקבותיו כל כך מחמירים, שאפילו ייעוץ זוגי מקצועי אינו מסוגל לאחות את השברים. משום כך, כדאי לנו להבין מהם הסימנים, אותם יש לזהות, שמצביעים על כך שהזוגיות שלנו עומדת בפני משבר שייעוץ זוגי הוא הפתרון לו. חשוב לציין שאת הסימנים המקדימים הללו נוכל לזהות על עצמינו, אך באותה מידה גם אצל בן הזוג שלנו. כאשר מערכת יחסים עומדת במשבר, התקשורת בין בני הזוג לוקה בחסר, ויכול להיווצר מצב בו אחד מבני הזוג חש בתחושות קשות כלפי הזוגיות, אך אינו משתף אותן. במקרה כזה, חשוב לנסות לזהות את התחושות הללו ולהציע טיפול זוגי כדרך לפתרון.

אובדן אמון – אחד המרכיבים החשובים ביותר בזוגיות בריאה הוא האמון בין בני הזוג. כאשר האמור הזה מתערער, או חלילה נעלם, קשה מאוד לבנות אותו מחדש. מכיוון שכך, ייעוץ מצד מטפלת זוגית עליה שני בין הזוג סומכים הוא הדרך לבנות את האמון מחדש בתיווך של גורם חיצוני.

תחושת ריחוק – אחד המאפיינים של זוגיות בריאה הוא תחושת הקרבה בין בני הזוג. כאשר מרגישים ריחוק וזרות, כאשר עולות תחושות שאנו כבר לא מכירים את אותו אדם שכל כך אהבנו בעבר, זהו סימן ברור לכך שהזוגיות אינה ממלאת את תפקידה כראוי, ושצריך לפנות לטיפול זוגי.

ריבים ממושכים – כאשר שני בני אדם חיים ביחד, טבעי שייווצרו חיכוכים ביניהם, כך שקיומם של ריבים אינו מצביע בהכרח על משבר. אך כאשר הריבים האלו הופכים למהות הקשר, ושאנו מרגישים שהדרך היחידה בה אנו מתקשרים היא באמצעות ריב או באמצעות התנהגות פאסיב-אגרסיב, אז כמובן שמצב זה מצביע על בעיות מהותיות יותר. כך לדוגמא ריב על עניין טכני במשק הבית שנמשך ונמשך גם לאחר שנושא הריב עצמו אינו מפריע לנו באמת יותר.

קושי בתחום המיני – זוגיות בריאה כוללת בתוכה גם מרכיב מיני משמעותי. המיניות שלנו היא דרך נהדרת להביע אהבה וקרבה לבן הזוג, וגם ליצור תקשורת וחיבור, בנוסף להנאה שהיא אמורה להוסיף לחיינו. כאשר חיי המין הזוגיים שלנו עומדים בפני קשיים, הדבר יכול להצביע על כך שקיימות בעיות עומק בזוגיות ובדרך שבה אנו מתקשרים עם בן הזוג. חשוב להבין שהמיניות שלנו היא מראה ליחסים שלנו עם בן הזוג, ושהזנחה של התחום יכולה להוביל למשבר וקרע שרק ילך ויגדל עם הזמן. טיפול זוגי מקצועי בידי מטפלת זוגית שעברה לימוד ייעוץ זוגי הוא שלב משמעותי בדרך לפתירת הבעיה הזו, הן מהצד המיני והן מהצד הנפשי בין בני הזוג.

תחושת שחיקה – לעיתים קורים מקרים בהם אנו מרגישים שהזוגיות שלנו הפכה ממקום בו ניתן לצבור כוחות למקום בו אנו משקיעים את כל כוחותינו, וכך היא הופכת למעין עול מכביד בחיינו. כאשר זה קורה, טבעי שתיווצר תחושת שחיקה בזוגיות. שחיקה זו תקשה עלינו ליצור מערכת יחסים בריאה וחזקה, מכיוון שנעדיף להימנע מתקשורת עם בן הזוג.

התנהגות הילדים – כאשר בזוגיות יש משבר, לעיתים הילדים יוכלו להצביע על כך בהתנהגותם. לילדים יש חושים מאוד מחודדים כאשר מדובר ביחסים בין ההורים שלהם. אם הילדים מתנהגים בצורה תוקפנית או מרוחקת, הדבר יכול להצביע על כך שהם חווים קושי שמקורו ביחסים לא בריאים בין ההורים. חשוב מאוד לנסות לדבר עם הילד ולהבין כיצד הוא רואה את מערכת היחסים ביניכם, וכיצד הצורה בה הוא תופס אותה משפיעה עליו ועל תחושותיו בבית.

טיפול זוגי, לא רק בעת משבר

 

חשוב להפנים כי טיפול זוגי אינו רק פתרון למשבר, מעין כיבוי שריפה, אלא גם יכול לעזור לנו לפתח את הזוגיות שלנו גם כשאנחנו מרגישים שהיא עומדת במצב טוב. תמיד קיים מקום לשיפור, גם כאשר מדובר במערכת יחסים יציבה ואוהבת. טיפול זוגי הוא דבר שנועד לקרב בין בני הזוג, וליצור בהם תחושות חדשות של אהבה ותקשורת. טיפול זוגי יכול להבטיח שמערכת היחסים תישאר יציבה ואיתנה לאורך זמן, ושהביטחון שלכם בה רק ילך ויתחזק, ולא יתערער עם כל התגלות של משבר קטן.

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

מתי ללכת לטיפול זוגי

סימנים מקדימים: מתי ללכת לטיפול זוגי?

כמו כל דבר אחר בחיים, ולמעשה כנראה שאף שיותר, מערכות יחסית הן דבר מורכב שלרוב אין בו טריקים ופתרונות קסם. כפי שניתן ללמוד מהסטטיסטיקה הלא משמחת, אחד מכל שלושה זוגות…

קרא עוד »

החשיבות של טיפול מקצועי בעת משבר בזוגיות

נניח שיום אחד קמתם בבוקר וגיליתם סתימה בכיור המטבח. ניסיתם להזרים קצת מים, לחכות ולראות אם זה מסתדר מעצמו, אפילו זחלתם מתחת לכיור לנסות לפתור את הבעיה בכוחות עצמכם. כנראה…

קרא עוד »

חושבים להתחיל טיפול זוגי? הנה מה שאתם צריכים לדעת

מתי הזמן הטוב ללכת לטיפול?   רבים תוהים ואף מתקשים למצוא את הזמן הנכון והכנה ללכת לטיפול זוגי.   באופן אידיאלי, איננו רוצים למצוא מטפל בעיצומו של משבר אמון זוגי .…

קרא עוד »

מטפלת זוגיות

מטפלת זוגית מומלצת – איך לבחור מטפל זוגיות?   הרי הבטחנו לאהוב לנצח, אז איך בכל זאת מגעים למצב שזקוקים לטיפול זוגי, ואם כבר הגענו לשם, איך מוצאים מטפלת זוגית…

קרא עוד »

טיפול זוגי כללית

כמו בכל בעיה זוגית, ייעוץ זוגי כמו טיפול זוגי בא להוביל שני אנשים לזוגיות תקינה, טובה, מכבדת, מכילה ואוהבת ובעיקר להרגשה כללית טובה בתוך המערכת הזוגית. טיפול זוגי מתבצע אך…

קרא עוד »

טיפול זוגי ובחירת מטפל זוגי

טיפול זוגיות – מהו ולמי מתאים? כל זוג עשוי לפנות לטיפול זוגי ממטרות שונות, כאשר לרוב מדובר ברצון לפתור קונפליקטים בקשר בין בני הזוג, או למנוע קונפליקטים עתידיים. מטרת העל…

קרא עוד »
דילוג לתוכן