הפתרון לכל מערכת יחסים: תקשורת בין בני זוג

15/12/2021

כידוע, מערכת יחסים זוגית בריאה ומוצלחת תלויה בהרבה מאוד גורמים- באהבה ובתשוקה שיש בין שני בני הזוג, בהבנה ההדדית, באורח חיים משותף שבנו ועוד. כמובן שאין מתכון סודי אחד שיהפוך מערכת יחסים בין בני זוג למוצלחת ומושלמת, אבל יש מרכיב אחד שיכול לעזור לבני זוג להרגיש קרובים יותר ולהצליח להתגבר על קשיים בדרך- תקשורת. אז מהי תקשורת טובה, איזה קשיי תקשורת יכולים לצוץ במערכת יחסים ואיך אפשר לעבוד על התקשורת בין בני הזוג? כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

אז מהי תקשורת?

 

למילה תקשורת יש פירושים רבים בשפה העברית, אך אנחנו כמובן מתכוונים לדרך שבה אנשים מבטאים את מחשבותיהם ורצונם כלפי חוץ אל מול אנשים אחרים והדרך שבה אנשים משתפים רעיונות בין בני אדם נוספים.

 

יש המון דרכים לתקשר. האופן שאנו משתמשים בו הכי הרבה הוא האופן המילולי. אנחנו מתרגמים את מחשבותינו למילים ומשפטים ומייצרים שיח עם האדם האחר. אך יש דרכי תקשורת נוספות, שלפעמים אנחנו אפילו לא מודעים לכך שאנחנו משתמשים בהן. דוגמאות לדרכי תקשורת לא מילוליות אלה הן שפת הגוף שלנו, הבעות הפנים שלנו וטון הקול שלנו. כל אחת מהדרכים האלה יכולה להעביר לאדם שמולנו עולם ומלואו.

 

תקשורת חיובית בין בני זוג

 

תקשורת חיובית תתבטא בכמה דרכים. קודם כל, זהו מצב שבו בני הזוג מרגישים שיש להם אוזן קשבת בצד השני, ולא משנה מה הם מרגישים ומה הם צריכים לפרוק מליבם- בן הזוג יהיה שם בשבילם, יאזין ויכיל אותם.

 

מערכת יחסים שבה יש תקשורת טובה היא מערכת יחסים שבני הזוג לא מתעלמים מהבעיות שעולות והם מדברים עליהן בצורה פתוחה וקשובה. תקשורת חיובית תתבטא בכך ששני בני הזוג רואים אחד את השני, את המכלול שלהם, את הקשיים של האחר ואת הדרך שבה כל אחד מגיב להתנהגויות השונות, ויידעו להסתגל ולהתאים את עצמם למצב.

 

אילו קשיי תקשורת יכולים לעלות בזוגיות?

 

יש סקאלה רחבה ביותר לקשיי תקשורת, מאחר וזאת אחת הבעיות הנפוצות ביותר. מדובר בבעיה שגם עומדת בפני עצמה, גם בעיה שהיא סימפטום לבעיות אחרות וגם בעיה שמייצרת בעיות אחרות שבאות בעקבותיה.

 

לעיתים יש בני זוג שמגיעים הביתה בסוף היום ולא מדברים בכלל על מה עבר עליהם באותו היום או על נושאים אחרים. שתיקה זו יכולה להוות מחסום מאוד גדול בין בני זוג ויכולה להוביל לריחוק במערכת יחסים. בעיית תקשורת נוספת היא כשבני זוג מדברים אך ורק על דברים טכניים ותפקודיים בהקשר של ניהול הבית והמשפחה, לדוגמא ידברו רק על מי מוציא את הילד מהגן, על מה צריך לקנות בסופר וכדומה, ולא ישתפו אחד את השני בתחושותיהם וחוויותיהם. דבר זה עלול להפוך את מערכת היחסים לאפורה ועגמומית ויכול לגרום לבני הזוג להרגיש שעמום, עצבות ולפעמים תחושה שלוקחים אותם כמובנים מאליהם. זה יכול להוביל אל זוגיות במשבר.

 

המון פעמים אחד מבני הזוג ירגיש שבן הזוג השני לא רואה אותו, לא מתעניין בו ולא שם לב אליו. בעיה זו נובעת מחוסר תקשורת בין בני הזוג. תחושה נוספת שיכולה להתעורר במערכת יחסים היא שהאהבה והתשוקה דעכה. זה יכול להתבטא בזה שבני זוג כבר לא מדברים כמו שהיו פעם, כבר לא צוחקים אחד עם השני או מנהלים שיחות ארוכות ועמוקות.

 

עוד קשיי תקשורת שנפוצים מאוד בין בני זוג הוא כשמשהו בהתנהגות האחר מפריעה לבן הזוג, אבל הוא לא יודע איך לבטא זאת, מה שיוצר מעגל מתגבר בלתי נגמר של התנהגויות מסויימות שמובילות לעצבים אבל לא משתנות. בנוסף, לפעמים בני הזוג אכן מתבטאים בקול אבל לא יודעים איך לעשות זאת בצורה שקולה שלא תפגע בצד האחר. זה יכול להוביל לריבים גדולים וקולניים שלא פותרים את הבעיה עליה רבו מלכתחילה, וריבים אלה עלולים להשפיע לרעה על מערכת היחסים.

 

כיצד ניתן לטפל בבעיות תקשורת בין בני זוג?

 

קודם כל, הדבר הראשון שיש לעשות הוא להתחיל להיות מודעים לבעיה. אם זה להיות מודעים לקושי שעלה שלא מצליחים לפתור באמצעות תקשורת רגילה, או אם זה להיות מודעים שהתקשורת עצמה בין בני הזוג אינה מקדמת אותם ואינה מקרבת ביניהם. ברגע שמודעים לכך שקיים משבר מסויים, הרבה יותר קל להגיע לדרכים לפתור או להקל על הבעיה. כידוע, להתעלם מהבעיות רק יצור תהום עמוקה יותר בין בני הזוג ועל כן אין זה מומלץ בכלל.

 

דבר נוסף הוא לעלות את הקשיים מול האחר ולייצר שיח סביב הנושא הזה. בשיחה מסוג זה חשוב להיות קשובים לצד אחר, לשקול את המילים, לתת לצד השני לדבר ולא לקטוע אותו גם אם לא מסכימים איתו.

 

דבר נוסף שניתן לעשות הוא לפנות אל טיפול זוגי. מטפלת זוגית תוכל לעזור לכם לשים לב לבעיות שלכם ולתת לכם כלים ומיומנויות לתקשורת טובה יותר.

 

חשוב להבין ולזכור שמערכות יחסים משתנות עם השנים ויש בהן עליות ומורדות. זה טבעי להרגיש קשיים- אבל חשוב לעלות על זה בזמן ולחתור לפתרון.

 

מעוניינים לעזור לבני זוג לפתור את הבעיות ביניהם?

 

האם אתם מרגישים שאתם יכולים להוות אוזן קשבת לאנשים אחרים? האם אתם חושבים שיש ביכולתכם את היכולת והרצון לעזור לבני זוג לפתור בעיות במערכת היחסים ביניהם? אם עניתם כן על השאלות האלה, יכול להיות שמתאים לכם להיות יועצים זוגיים! כדי להפוך ליועצים זוגיים אפשר ללמוד קורס ייעוץ זוגי בו תלמדו גם ידע תאורטי וגם תתנסו באופן מעשי בטיפול. להיות יועץ זוגי יכול להיות מקצוע שהוא לא רק עבודה, אלא גם שליחות!

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

פערים בזוגיות

לגשר על הפערים בזוגיות

מהם פערים בזוגיות פערים בזוגיות מתייחסים לשוני ורסטילי המתבטא בצורות רבות כגון: פער גילאים בזוגיות, פער אינטלקטואלי בין בני זוג, מצב סוציו-אקונומי או אינטליגנציה רגשית. הבדלים אלה, המתויגים כפערים בין…

קרא עוד »
למה צריך זוגיות?

מהות השותפות או מדוע אנו מחפשים אהבה ולמה צריך זוגיות

החיפוש אחר חברות, המובלע לעתים קרובות במונח זוגיות הוא היבט בסיסי של החוויה האנושית. הדחף המולד, הצורך המושרש בנו מגיל צעיר, מתרחב בהמשך חיינו, מעבר להתניה חברתית גרידא או לשאיפה…

קרא עוד »
משיכה רגשית

משיכה רגשית- החוטים הבלתי נראים של הלב

מהי משיכה רגשית, האם היא אלמותית, או שמא ברת חלוף? האם היא ניתנת לשיקום? מדוע היא חשובה? אלו שאלות בעלות חשיבות גבוהה ביותר לשרידותה של מערכת יחסים. לכן, כשרות לציבור…

קרא עוד »
איך להצליח בזוגיות

איך להצליח בזוגיות? המדריך להצלחה בזוגיות

מערכות יחסים הן מהמבנים המורכבים בטבע. הם כל כך רב ממדיים ודורשים עבודה, מסירות והבנה הדדית. כמו כן, הם דורשים תשומת לב עקבית, טיפוח וסבלנות. אבל איך משיגים הצלחה בשותפות?…

קרא עוד »
תחביבים לזוגות

תחביבים משותפים הם מתכון לחיזוק הזוגיות – הכל על תחביבים לזוגות

שעמום יכול להיות מקור נפלא לחשיבה יצירתית, המצאות, הגיגים נפלאים ועוד. בזוגיות שעמום היא אחד האויבים הגדולים ביותר. כי קשר שנבנה על בסיס תשוקה ועניין, סובל קשות כשהוא נתקל בשעמום.…

קרא עוד »
אדישות בזוגיות

אדישות בזוגיות תופעה חובקת עולם

אדישות פעמים רבות נדמית לנו כ"פעולה" לא מזיקה. אם בכלל אפשר לקרוא לה פעולה, כי הרי עיקרה של האדישות הוא אי הפעולה. אך בתחום בו מעורב כל כך הרבה רגש…

קרא עוד »
דילוג לתוכן