הסיפור של דונה אידאלה

14/09/2021

אחד הכלים האהובים עלי בקורס יועצי הזוגיות הם מפגשי המרתון החיים. אלו מפגשים שבהם הסטודנטים צופים מהצד בתהליך אמיתי של ייעוץ לאדם אמיתי, ועל ידי כך לומדים את הטכניקות של העבודה "על רטוב".

 

אני אוהבת את המפגשים האלו כי זו דרך נכונה ללמוד טכניקה, על ידי צפיה בייעוץ חי, אמיתי, עם זוגות מהחיים, ובעיות אוטנטיות, כי שם קורים הדברים כמו שהם יקרו לסטודנטים כשיצאו לשטח ויהפכו ליועצים בעצמם. זו גם הדרך הטובה ביותר להבין שבחיים קורים לפעמים דברים שאתה לא מצפה להם, וכך אתה לומד להגיב אליהם נכון.

 

באחד הקורסים הבאתי את הילה, לקוחה שלי, לדגמן מפגש חי. הילה, שאני הייתי קוראת לה בצחוק דונה אידאלה, הייתה האישה המושלמת. ממש כאילו יצאה מתוך הסדרה עקרות בית נואשות. היא הייתה אישה יפה ומטופחת, משכילה ומהוקצעת שהחזיקה קריירה מצליחה, בית לתפארת, גידול ילדים מושלם, ובעל… בוגדן.

 

הילה הגיעה אלי כדי להבין איך זה קרה לה?

 

איך זה יכול להיות שאישה כמוה, שמקפידה שהכל יהיה כל כך מוצלח ומושקע, אישה דומיננטית וחזקה, נפלה למקום שבו בכל מה שקשור לבעלה היא הופכת לחלשה. איך יכול להיות שהוא מנהל את חייה, וכל בקשה שלו, או אפילו מחשבה על משהו שהוא רוצה, מיד מריצה אותה לעשות בשבילו, ולא לעמוד על שלה.

 

הדרישה האחרונה שלו הייתה – שהילה תעזוב את העבודה. את הקריירה המצליחה שבנתה לה, והיא רצתה לדעת איך היא יוצאת מזה בלי לפגוע בו ובזוגיות מצד אחד, ומצד שני בלי לצאת האישה הקטנה והכנועה, שהיא פתאום גילתה שהיא.

 

במפגש החי שעשינו מול הכיתה הילה ענתה על שאלון 13 הדיברות, שהוא החלק בתוכנית המרתון שבודק את עקרונות הזוגיות הטובה:

 

מודעות

 

גמישות ופתיחות

 

ויתור התחשבות ונדיבות

 

תקשורת נכונה

 

נטילת אחריות והצבת גבולות

 

נטרול ציפיות

 

הומור

 

למידה מבן זוגנו

 

דו ערכיות

 

אי הצבת התניות ואולטימטום

 

הכלה וקבלת האחר ללא תנאי

 

הענקה והשקעה

 

ניטרול האוטומט

 

בכל עקרון כזה עולם ומלואו ותפקידו של היועץ לנווט את הזוג, או במקרה הזה את הילה, בכל השבילים שמובילים להארה והבנה של איפה הדברים שלא עובדים נכון, ואיך אפשר לתקן ולשפר את ההתנהלות בכל אחד מהרבדים האלו.

 

על פי שיטת המרתון, הזוגות עונים על שאלונים מובנים בכל אחד מהנושאים, ואז מעבדים יחד עם היועץ את התשובות לכדי הבנה, מטרות והוצאה לפועל של שיפור ההתנהלות. מה שאף אחד מאיתנו לא צפה הפעם הוא שהילה, שענתה מול הסטודנטים על השאלון ללא התערבות היועץ, הגיעה פתאום תוך כדי התהליך להבנה בעצמה. כשעברה שאלה אחרי שאלה, הבינה, שלמרות שהיא רואה את עצמה כאישה עצמאית ודומיננטית, כשמסתכלים על ההתנהגות שלה, צעד אחרי צעד, רואים בעצם אישה שהיא מרצה סדרתית. כל המטרה שלה הייתה לרצות את בעלה כל הזמן, להגמיש את עצמה לרצונות שלו, לדרישות שלו, ולא משנה כמה מופרכות הן היו.

 

לפעמים הדרך שבה אנחנו רואים את עצמנו, לא משתקפת בצורה שבה אנחנו מתנהגים בפועל, והפער הזה יכול לעשות את כל ההבדל בין החיים שאנחנו חושבים שאמורים להיות לנו, שמגיעים לנו, לבין החיים שיש לנו.

 

האפקט של אדם שיושב, עונה על החומר, ובלי הדרכה וליווי של היועץ, שבסופו של דבר לא הוציא הגה לאורך כל הפגישה, מבין את הסיטואציה, מנתח אותה, ומעבד אותה, היה עצום. רגע מזוקק שבו מבינים את השיטה, ואת הגדולה שלה.

 

כמובן שהילה המשיכה את הייעוץ, עשתה צעדים נוספים ודרך נוספת בשיטת המרתון, וקיבלה מהיועץ שלה גם כיווני פעולה כדי לשפר את חייה ואת הזוגיות שלה, אבל אני בטוחה שלסטודנטים שישבו שם וצפו בייעוץ שלה, זה נשאר כזיכרון עוצמתי ליכולת שלהם לקחת את הכלי הזה, ולשנות חיים של אנשים.

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

סיפורים מהמכללה

כשחדוה החליטה שהיא רוצה ללכת ללמוד ייעוץ זוגי היו לזה כמה סיבות. זה עניין אותה, היא חיפשה לעצמה תחום חדש, אבל קודם כל, היא רצתה למצוא לעצמה עוד אפיק פרנסה.…

קרא עוד »

הסתכלות האדם על עצמו

אחד הדברים הקשים לשינוי, זו ההסתכלות של אדם על עצמו.   הרבה פעמים מגיעים אלי זוגות שלפחות אחד הצדדים בטוח שהייעוץ הזוגי נועד לדבר אחד – לתת לו גב ולהסביר…

קרא עוד »

עילאי ועינת

עילאי ועינת הגיעו אלי דווקא ביוזמתו של עילאי. עילאי התקשר אלי וביקש בקול רועד לקבוע פגישה: "את חייבת לעזור לאשתי  משמחת חיים ומצחיקה נהפכה אחרי הלידה לגוש אפור פסיבי ופסימי…

קרא עוד »

מטפלים זוגיים: שינוי חיובי מתחיל בהשקפת עולם

כמה פעמים שאלתם את עצמכם ואת בן או בת הזוג האם אתם נמצאים במקום שאתם רוצים להיות בו מבחינת מערכת היחסים שלכם? האם המכשולים הקיימים מונעים מכם למצות את הפוטנציאל…

קרא עוד »

איך קרה שנסיך חלומותיי הפך לצפרדע בין לילה?

מנסיך לצפרדע   "אני שונאת אותו, למה זה קרה לי? כל כך אהבתי אותו, רדפתי אחריו, שכנעתי אותו. אני זו שהצעתי לו נישואים. התחנפתי לאימא שלו, סידרתי עבודה לאבא שלו,…

קרא עוד »

היום שהיא גילתה שהוא בוגד בה

חזרנו לשגרה ויחד חזרו הבעיות/האתגרים   בני הזוג מתלוננים זה על זו, היא "תוקעת" לי את החיים, הוא אומר.   "הוא אף פעם לא מקשיב ולוקח אותי כמובן מאליו", היא…

קרא עוד »
דילוג לתוכן