החשיבות של טיפול מקצועי בעת משבר בזוגיות

23/08/2021

נניח שיום אחד קמתם בבוקר וגיליתם סתימה בכיור המטבח. ניסיתם להזרים קצת מים, לחכות ולראות אם זה מסתדר מעצמו, אפילו זחלתם מתחת לכיור לנסות לפתור את הבעיה בכוחות עצמכם. כנראה יגיע הרגע בו תרימו את הטלפון ותזמינו איש מקצוע שיבוא לעזור בפתרון התקלה, נכון?

 

עבור אנשים רבים ההיגיון הזה פשוט ומובן כשזה נוגע לתקלות בבית, אבל כשזה נוגע לבעיות רגשיות בכלל ובעיות בזוגיות בפרט, הם עדיין נרתעים מפנייה לאיש מקצוע. משבר ביחסים נתפס בעיניהם כמקור למבוכה וקבלת עזרה כחולשה.

 

פנייה למטפל זוגי לא צריכה להיות מביכה יותר מאשר פנייה לכל איש מקצוע אחר. זה בסך הכל סימן שיש בעיה שדורשת ליווי מקצועי, ממש כמו במקרה של תקלה בבית. הבחירה ללכת לטיפול זוגי היא סימן חיובי שמעיד על המוכנות לעבוד על הקשיים למען זוגיות בריאה ויציבה יותר.

 

למה ללכת לטיפול זוגי?

 

אם אתם חווים קשיים בזוגיות שחוזרים על עצמם ללא פתרון, מרגישים שהמרחק ביניכם הולך וגדל עם הזמן או חווים משבר ביחסים בעקבות אירוע משמעותי, אולי הגיע הזמן לשקול טיפול זוגי. זוגיות במשבר היא לא סימן לכישלון מערכת היחסים, אלא קריאה לתשומת לב ושינוי עבור שני בני הזוג.

 

זה נורמלי לחלוטין להרגיש מעט ספק לגבי היתרונות של טיפול זוגי. רובנו גדלנו עם האמונה שאת הכביסה המלוכלכת לא מוציאים החוצה. כלומר, את הבעיות המשפחתיות פותרים בבית ולא מול אחרים. אבל מחקרים מראים שטיפול זוגי יכול להועיל לכל הזוגות ואכן, יותר ויותר זוגות פונים לקבלת ליווי מקצועי.

 

מערכת יחסים ארוכת שנים היא סוג של שותפות. טיפול זוגי יכול ללמד את בני הזוג איך לקיים את השותפות הזאת לאורך השנים, גם בזמנים בהם הזוגיות אינה במשבר. כמובן שבמצבים של זוגיות במשבר, טיפול זוגי יכול סייע לבני הזוג לצאת מהבור שנפלו לתוכו ולעבוד על חיזוק הקשר הזוגי.

 

למה לצפות בטיפול זוגי

 

פגישה טיפולית נמשכת בין 60 ל-90 דקות ותתקיים על פי רוב בקליניקה של המטפל. העלות של טיפול עומדת בדרך כלל על כמה מאות שקלים, אך ישנם אפיקים רבים למציאת טיפול מסובסד, למשל דרך קופות החולים שלכם.

 

לימוד ייעוץ זוגי דורש שנים של למידה והשקעה, ולכן חשוב לבדוק שהמטפל הזוגי שבחרתם קיבל הכשרה מתאימה ועומד בדרישות של מטפל זוגי מוסמך. נכון שטיפול אצל מטפל מומלץ ובעל ניסיון יעלה לעיתים יותר מטיפולים אחרים, אבל זוהי השקעה לטווח ארוך בזוגיות שלכם שתניב פירות גם לאחר תום הטיפול.

 

במידה ובחרתם ללכת לטיפול זוגי ולהשקיע בכך זמן, מאמץ וכסף, כדאי שתגיעו מוכנים לתהליך. זה אומר לבוא בפתיחות ועם נכונות לתקשר בכנות, להקשיב גם אם קשה לשמוע את הצד השני ולקחת אחריות על ההתנהגות שלכם והמקומות שדורשים עבודה עצמית.

 

מטפל זוגי מקצועי יתמקד ביצירת מרחב בטוח לשיחה כנה, יעבוד איתכם על תקשורת בין בני זוג וינסה לעזור לכם לראות מה עומד בבסיס הבעיות הזוגיות שאיתם הגעתם לטיפול. חשוב לזכור שהמטפל אינו יכול לפתור את הבעיות שלכם במטה קסמים. מידת העבודה, ההתמדה והאקטיביות שלכם בתהליך הטיפולי בקליניקה ובבית, תקבע את מידת ההתקדמות של הטיפול.

 

ניתן להיעזר במטפל על מנת לקבוע יעדים מציאותיים לטיפול הזוגי. למשל, להתווכח פחות או להרגיש תחושת חיבור עמוקה יותר. עבודה על תקשורת בין בני זוג או השבת האמון אחרי משבר בזוגיות. מדי פעם תוכלו לחזור ליעדים שהצבתם לעצמכם ולבחון יחד עם המטפל את התקדמות הטיפול.

 

היתרונות של טיפול זוגי 

 

מחקרים אקדמיים מראים כי כמעט 50 אחוז מהזוגות האמריקאיים הנשואים הלכו לסוג כלשהו של טיפול עם בני הזוג שלהם. מכאן סביר להניח שכמעט מחצית מזוגות החברים שלכם נעזרים בטיפול זוגי, גם אם הם אינם מדברים על כך בפומבי.

 

הבחירה ללכת לטיפול זוגי באה מתוך הכרה ביתרונות הרבים שהוא מביא עימו לזוגיות. דוגמה ליתרון כזה היא האפשרות להישמע ולהקשיב.  לפעמים כל מה שאנחנו צריכים זה מישהו שיקשיב לנו. בטיפול זוגי אנו זוכים להקשבה כפולה, גם של המטפל וגם של בן הזוג.

 

יתרון נוסף הוא העבודה על תקשורת בין בני זוג. אנשים שונים מתמודדים באופן שונה עם אתגרי החיים ומתקשרים קושי בדרכים רבות ומגוונות. טיפול זוגי עוזר להכיר את מנגנוני התקשורת של כל אחד מבני הזוג ולפתח דרכים לגשר על פערים בתקשורת.

 

אחת הדרישות של לימוד ייעוץ זוגי היא שהמטפל יהיה נוכח עבור שני בני הזוג באופן מלא. זה מביא לכך שבני הזוג זוכים לנקודת מבט נוספת על הזוגיות שלהם, נקודת מבט שאינה בוחרת צד אלא רואה בחמלה את שניהם. העבודה עם נקודת המבט החומלת של המטפל עוזרת לפתח זווית ראייה רחבה יותר, להאיר את הצד השני באור אחר, ולהזכיר את האהבה שקיימת בבסיס הקשר.

 

עוד אחד מהיתרונות הרבים של טיפול זוגי היא ההבנה של דינמיקת היחסים וממה היא נובעת. רבים מאיתנו חוו קשרים משמעותיים עם משפחה, חברים ובני זוג קודמים שעיצבו במידה רבה את ההתנהלות שלנו במערכת היחסים הנוכחית. הבנה של האופן בו מערכות יחסים קודמות ואירועים בזוגיות הקיימת עדיין משפיעים על הקשר, יוצרת תקשורת טובה יותר בין בני הזוג.

 

כל היתרונות האלה ועוד רבים אחרים, מחזקים את הבחירה ללכת לטיפול זוגי. זו אמנם החלטה לא פשוטה והתהליך דורש התמסרות ומחויבות של שני הצדדים, אבל זו בחירה שיכולה להציל את חיי הנישואים במקרה של משבר ביחסים ולחזק את הבסיס לקשר זוגי גם אצל זוגות בראשית הדרך. מומלץ שלא להמתין, ולפנות לטיפול מהר ככל האפשר.

תוכן עניינים

 השאירו פרטים

טופס עמוד צרו קשר

ד”ר אורית ארבל

ד"ר אורית ארבל מפתחת שיטת הטיפול הידועה כ”מרתון הזוגיות הפרטי”
הביאה את יסודות השיטה מארצות הברית לישראל לפני למעלה מ- 20 שנה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

מי זקוק לטיפול זוגי, ומתי יודעים לגשת לאחד?

טיפול זוגי, או ייעוץ זוגי הם מונחים המעוררים רתיעה מסוימת כאשר שומעים אותם לראשונה. כל חיינו מלמדים אותנו לחשוב שהאהבה והרומנטיקה בזוגיות הן דברים שאמורים לבוא ולהאיר את חיינו באופן…

קרא עוד »
מתי ללכת לטיפול זוגי

סימנים מקדימים: מתי ללכת לטיפול זוגי?

כמו כל דבר אחר בחיים, ולמעשה כנראה שאף שיותר, מערכות יחסית הן דבר מורכב שלרוב אין בו טריקים ופתרונות קסם. כפי שניתן ללמוד מהסטטיסטיקה הלא משמחת, אחד מכל שלושה זוגות…

קרא עוד »

חושבים להתחיל טיפול זוגי? הנה מה שאתם צריכים לדעת

מתי הזמן הטוב ללכת לטיפול?   רבים תוהים ואף מתקשים למצוא את הזמן הנכון והכנה ללכת לטיפול זוגי.   באופן אידיאלי, איננו רוצים למצוא מטפל בעיצומו של משבר אמון זוגי .…

קרא עוד »

מטפלת זוגיות

מטפלת זוגית מומלצת – איך לבחור מטפל זוגיות?   הרי הבטחנו לאהוב לנצח, אז איך בכל זאת מגעים למצב שזקוקים לטיפול זוגי, ואם כבר הגענו לשם, איך מוצאים מטפלת זוגית…

קרא עוד »

טיפול זוגי כללית

כמו בכל בעיה זוגית, ייעוץ זוגי כמו טיפול זוגי בא להוביל שני אנשים לזוגיות תקינה, טובה, מכבדת, מכילה ואוהבת ובעיקר להרגשה כללית טובה בתוך המערכת הזוגית. טיפול זוגי מתבצע אך…

קרא עוד »

טיפול זוגי ובחירת מטפל זוגי

טיפול זוגיות – מהו ולמי מתאים? כל זוג עשוי לפנות לטיפול זוגי ממטרות שונות, כאשר לרוב מדובר ברצון לפתור קונפליקטים בקשר בין בני הזוג, או למנוע קונפליקטים עתידיים. מטרת העל…

קרא עוד »
דילוג לתוכן